Onderzoek

Zijn elektrische handdrogers wel hygiënisch?

- Bewerkt door: Redactie - Bron: Huffington Post
1 © thinkstock

De moderne 'jet-air'-handdrogers die in veel bedrijven, cafés en restaurants aan de muur hangen, mogen dan wel razendsnel de handen drogen, ze verspreiden veel meer bacteriën dan je zou denken. Tot die conclusie kwam een onderzoeksteam van de universiteit van Leeds, schrijft Huffington Post.

Professor Mark Wilcox

"Papieren handdoeken zijn een gezonder alternatief", zeggen de wetenschappers. Volgens het onderzoek lag het aantal microben in de buurt van klassieke elektrische drogers tot 4,5 keer hoger dan rond de verdelers van papieren handdoeken. De moderne 'jet-air'-toestellen, waarbij je je handen op en neer moet bewegen in de droger, deed het met 27 keer meer bacteriën nog slechter.

Krachtige luchtstroom
"'Jet air'-apparaten drogen uitstekend door de krachtige luchtstroom. Helaas verspreidt die ook verontreinigde waterdruppels", zegt professor Mark Wilcox van de Leeds-universiteit.

Voor de studie vervuilden de onderzoekers de handen van proefpersonen met ongevaarlijke bacteriën. Nadat die hun handen gewassen en gedroogd hadden, maten de wetenschappers het aantal bacteriën in de lucht in een straal van twee meter rond de verschillende soorten drogers.

Bedrijven
Een woordvoerder van Dyson is niet onder indruk van de resultaten. De persoon wijst erop dat producenten van papieren handdoeken opdracht gaven voor de studie. Professor Wilcox ontkent dat niet, maar benadrukt dat de bedrijven geen rol gespeeld hebben bij de analyse van de resultaten.

Het onderzoek werd onlangs voorgesteld in Frankrijk en verscheen in het vakblad Journal of Hospital Infection.