Wetenschap

Wetenschappers ontdekken fundamentele oorzaak van dyslexie

Amerikaanse wetenschappers denken een fundamentele oorzaak van dyslexie ontdekt te hebben. Patiënten met dyslexie hebben moeite met lezen en schrijven. Volgens de onderzoekers is dat te wijten aan een bepaald proces in de hersenen, dat bij hen nauwelijks actief is.

1 © Thinkstock

De onderzoekers stelden hun proefpersonen bloot aan visuele en auditieve prikkels, terwijl ze hun hersenen in kaart brachten met MRI-scans. Daarbij stelden ze een overduidelijk verschil vast in de hersenen van mensen met en zonder dyslexie, schrijven de wetenschappers in het wetenschappelijke blad Neuron.

Share

'Als je voor het eerst een woord of beeld ziet, leren je hersenen iets bij. Daardoor is het gemakkelijker om dat woord of beeld nadien te herkennen'

John Gabrieli, MIT

Dat verschil is volgens de onderzoekers toe te schrijven aan een proces dat neurale adaptatie genoemd wordt. "Als je voor het eerst een woord of beeld ziet, leren je hersenen iets bij", legt een van de onderzoekers, professor John Gabrieli van de prestigieuze Amerikaanse universiteit MIT, uit in The Independent. "Daardoor is het gemakkelijker om dat woord of beeld te herkennen als je het een tweede keer ziet."

Bij mensen zonder dyslexie bleken de hersenen goed in staat dergelijke herhalingen te herkennen, terwijl de MRI-scans van patiënten met dyslexie toonden dat het proces bij hen veel minder doeltreffend was. Hun hersenen moesten met andere woorden harder werken om dezelfde informatie te verwerken.

Elektromagnetische stimulatie

Volgens Gabrieli zijn er verschillende oorzaken voor leesproblemen, maar is het probleem met neurale adaptatie wellicht de voornaamste reden van dyslexie. Deze ontdekking opent volgens hem mogelijkheden om de gevolgen van de aandoening in te perken, door de hersenen op kunstmatige wijze 'kneedbaarder' te maken. Maar de huidige technieken die daarvoor bestaan, zoals elektromagnetische stimulatie van de hersenen, staan nog in hun kinderschoenen.

Volgens cijfers van de KU Leuven heeft minstens drie procent van de Belgen een ernstige vorm van dyslexie en vijf à tien procent een lichtere. Dyslexie maakt niet alleen lezen en schrijven moeilijker, maar kan ook het kortetermijngeheugen, de coördinatie en het rekenkundige vermogen beïnvloeden.

nieuws

cult

zine