Voorbije tien jaar meer dan 20.000 nieuwe zeedieren en -planten ontdekt

Teller staat nu op 242.500 gekende soorten

1 © thinkstock

In de afgelopen tien jaar hebben zeeonderzoekers maar liefst 21.554 nieuwe soorten ontdekt in de oceaan. Dat blijkt uit het Wereldregister voor Mariene Soorten, gehost door het Vlaams Instituut voor de Zee in Oostende.

Morgen, op 8 juni of WereldOceaanDag, staat de teller op 242.500. Zoveel dier- en plantensoorten tellen de oceaan en haar randzeeën. Of beter, zoveel soorten zijn tot op heden ontdekt en opgenomen in het Wereldregister voor Mariene Soorten (WoRMS). Het werkelijke aantal ligt naar schatting tussen de 300.000 en de 2 miljoen.

Week- en schaaldieren

De WoRMS-lijst bestaat intussen tien jaar en kon, dankzij de inzet van driehonderd wetenschappers over de hele wereld het aantal geregistreerde soorten verdubbelen van 120.000 naar 242.500. Een zo volledig mogelijke lijst bijhouden is essentieel in het kader van biodiversiteitsonderzoek, maar ook als basis om te leren wat het zeeleven de mens kan bieden als voedselbron, of als bio-product binnen bijvoorbeeld de geneeskunde.

Jaarlijks worden zo’n tweeduizend nieuwe zeedieren en -planten toegevoegd aan het register. Daarbij zijn vertegenwoordigers van bekende groepen zoals vissen, waarvan er elk jaar ongeveer 130 nieuwe mariene soorten worden beschreven. De meeste nieuwe vondsten hebben echter betrekking op weekdieren met 800 nieuwe schelpen, slakken en inktvissen per jaar, en schaaldieren met 600 nieuwe kreeftjes, krabben en dergelijke.

nieuws