Vleermuisachtig oerreptiel had mogelijk kleurrijke veren

- Maarten Keulemans - Bron: De Volkskrant

In Jurassic Park zijn ze kaal en zwart: de pterosauriërs, een soort reusachtige prehistorische vleermuizen met leerachtige uitklapvleugels en een griezelige puntkop. In werkelijkheid waren de dieren misschien overdekt met primitieve, kleurrijke veren. Dat althans suggereert de ontdekking, in China, van twee kleine pterosauriër-fossielen.

De vliegende reptielen, zo’n 160 miljoen jaar oud en per stuk niet groter dan een dwergvleermuis, hadden niet één, maar liefst vier verschillende soorten uitgroeisels uit hun huid, schrijven Chinese en Britse onderzoekers in Nature Ecology & Evolution. Sommige daarvan lijken “duidelijk” op veren, stelt onderzoeksleider Mike Benton van de Universiteit van Bristol, “net zoals je die ziet bij moderne vogels en verschillende groepen dinosauriërs.”

Een diepzinnige ontdekking, zegt vogelpaleontoloog Dennis Voeten (Naturalis), niet betrokken bij de studie. “Aangezien pterosauriërs een heel andere groep zijn dan de dinosauriërs, zou dit betekenen dat hun gemeenschappelijke voorouder ook al primitieve veren had.”

nieuws