Ruimtevaart

Reizen toeristen volgend jaar rond de maan? Dit zijn de bedreigingen voor Elon Musks plan

- Bard van de Weijer - Bron: De Volkskrant

Elon Musk wil met zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX eind volgend jaar twee toeristen met een gloednieuwe ruimtecapsule een retourtje om de maan laten maken. Wat zijn de bedreigingen voor Musks gedurfde plan?

1 De lancering van een SpaceX-raket. © EPA

Niet-beproefde technologie

"Van alle onderdelen die SpaceX nodig heeft, is alleen het lanceerplatform getest", schreef technologiesite Wired naar aanleiding van de plannen. Dat gebeurde twee weken geleden, toen een raket van het bedrijf opsteeg van Launch Complex 39A, een historisch platform, waar in de jaren zestig en zeventig NASA's enorme Saturn-V-raketten naar de maan vertrokken.

SpaceX wil er ook zijn eigen maanmissies lanceren, met de nieuwe Falcon Heavy en de eveneens nieuwe Dragon 2 module, waarin de toeristen acht dagen zullen verblijven. Die laatste twee zijn niet eerder getest. Komende zomer wil SpaceX de Falcon Heavy met een lege capsule lanceren richting het ruimtestation ISS. Daarna staan nog twee vluchten gepland, en daarna moet de bemande maanmissie volgen.

Tanken en vliegen

SpaceX laat de bemanning al in de capsule plaatsnemen voordat het tanken van de raket begint. Die wordt gevuld met vloeibare brandstof en vloeibare zuurstof. Hoe kouder de zuurstof, hoe meer er mee kan en hoe groter het vermogen van de raket. Normaal gesproken wordt bij bemande vluchten eerst getankt en stappen vervolgens de astronauten in, maar dit duurt SpaceX te lang, waardoor de zuurstof warmer wordt en deels verdampt. Dus wil het concern de procedure omdraaien.

Wat niet helpt, is dat afgelopen september het tanken mis ging en een enorme explosie zowel de raket als een kostbare communicatiesatelliet vernietigde. Het Aerospace Safety Advisory Panel waarschuwde eerder vorig jaar al dat de tankprocedure van SpaceX risico's met zich meebrengt voor de bemanning.

SpaceX zegt nu een tankprocedure te gebruiken, waardoor de kans op explosies veel kleiner zou zijn. Het bedrijf zegt dat het bij die eerdere methode nooit is misgegaan. Toen een Falcon 9 van SpaceX enkele jaren geleden tijdens de vlucht explodeerde, overleefde de Dragoncapsule de ontploffing. Dat bleek uit data die het ding bleef versturen tot het achter de horizon verdween en in zee stortte.

De Dragon 2 die bemanning meeneemt, heeft bovendien vier stuwraketten ingebouwd die in geval van een calamiteit de capsule met een rotvaart weg schieten bij een exploderende raket, waarna hij aan parachutes gehangen een zachte landing zal maken. Deze procedure is enkele jaren geleden door SpaceX met succes getest.

Lees ook: De mensheid gaat naar Mars met de 'Big Fucking Rocket' van Elon Musk

Hitteschild

SpaceX heeft al ervaring met het terugbrengen van capsules naar de aarde. Nu al bevoorraadt het bedrijf het ruimtestation ISS en de Dragons die daarbij worden gebruikt, om vervolgens na hun missie gevuld met wetenschappelijke experimenten terug naar aarde te keren. Om de Dragon te beschermen tegen de enorme hitte die vrijkomt als de capsule de atmosfeer bereikt, heeft SpaceX een hitteschild ontwikkeld. Dat schild is sterk overbemeten, zegt Musk. Je kunt er prima tien keer mee terugkeren in de dampkring voor het versleten is. Daardoor zou het mogelijk zijn om ook de re-entry vanaf de maan te overleven, waarbij veel hogere snelheden worden bereikt.

De astronauten

Share

Als het mis gaat, zijn de astronauten aangewezen op hulp vanaf de grond

De toeristen die meegaan, zijn geen goedgetrainde NASA-astronauten, maar rijkelui die een uitgebreide cursus krijgen. Hoewel de twee (wie het zijn, wil SpaceX nog niet zeggen) elkaar kennen en vermoedelijk tijdens hun vijfdaagse reis geen ruzie zullen krijgen, is het de vraag of ze in staat zijn eventuele technische storingen onderweg te kunnen verhelpen. Verwacht dus geen geknutsel met isolatietape en koolstoffilters zoals tijdens de Apollo-13-missie. Als het misgaat, zijn de astronauten aangewezen op hulp vanaf de grond en het is de vraag of die beschikbaar is.

Communicatie

De grootste uitdaging volgens Musk zelf, is het communicatiesysteem in de Dragon 2. Dat is niet ontworpen voor verre ruimtereizen en moet aangepast worden.

nieuws

cult

zine