Sociologie

“Onze kijk op schoonheid ondergaat een ongeziene transformatie”

Hoogleraar cultuursociologie Giselinde Kuipers over schoonheid

‘Mooi’ zijn is belangrijker dan ooit. En grote bedrijven dicteren onze schoonheidsidealen zodanig dat ze steeds onrealistischer worden en sociale ongelijkheid verscherpen, zo ziet ‘schoonheidsonderzoeker’ Giselinde Kuipers (Universiteit van Amsterdam).

Een date die er in het echt helemaal anders uitziet dan op de liefdesapp, omdat we in de virtuele wereld onze gezichten met allerlei filters en snufjes bijwerken. Een van die apps, van het Chinese miljardenbedrijf Meitu, die ook de functie ‘authentiek’ aanbiedt waarmee je je verbeterde smoeltje van een ‘kleine’ imperfectie kunt voorzien omdat iedereen er in cyberspace anders hetzelfde uitziet. Een Japanse AI-toepassing die een schoonheidsscore geeft aan je selfies. Plastisch chirurgen die steeds meer jonge mensen met ‘preventieve’ botox behandelen en de vaak onmogelijke vraag krijgen om hun klant er ‘helemaal exact’ te doen uitzien zoals op die zwaar met digitale apps bewerkte selfies.

cult

zine