Dementie

Ontdekking functie eiwit opent nieuw perspectief voor behandeling alzheimer

1 Een grafische voorstelling van de eiwitophoping in de hersenen van een alzheimerpatiënt. © Thinkstock

Een team wetenschappers verbonden aan VIB en de KU Leuven heeft een nieuwe ontdekking gedaan die zou kunnen helpen bij de behandeling van alzheimer of andere hersenziekten. Dat melden onderzoekers Joris de Wit en Bart De Strooper in een studie die gepubliceerd is in het vakblad Science.

Het onderzoek spitste zich toe op de eiwitophopingen die zich voordoen in de hersenen van alzheimerpatiënten. Meer specifiek op de zogenaamde amyloïde plaques, met als hoofdbestanddeeel het amyloïde-B eiwitfragment.

Heel wat onderzoekers houden zich bezig met het onderzoek naar het splitsingsproces dat leidt tot de vorming van deze fragmenten. Maar het bleef onduidelijk wat de normale functie ervan is vooraleer het verknipt wordt tot de vermelde plaques.

De Leuvense onderzoekers hebben nu ontdekt dat dit eiwit de signaaloverdracht in de hersenen negatief beïnvloedt door een specifieke receptor te activeren.

Depressie

Bart De Strooper vermoedt dat deze onderzoeksresultaten een nieuw perspectief bieden voor de behandeling van alzheimer of andere hersenziekten. “De nieuwe rol van dit eiwit zou de afwijkingen kunnen verklaren die we zien in de netwerken van hersencellen in muismodellen van de ziekte van Alzheimer en ook voorafgaand aan de eerste symptomen bij patiënten. Misschien zou medicatie die op deze receptor inwerkt, deze problemen bij mensen met alzheimer kunnen beperken”, aldus De Strooper.

Volgens Joris de Wit speelt de signaaloverdracht via de betrokken synaps niet alleen een rol bij de ziekte van Alzheimer, maar ook bij andere neurologische en psychiatrische stoornissen, waaronder epilepsie, depressie, verslaving en schizofrenie. “Nu we weten hoe het amyloïde voorlopereiwit de neuronale communicatie kan beïnvloeden, kunnen we nieuwe manieren bedenken om geneesmiddelen te ontwikkelen die dit type signaaloverdracht in hersencellen ook in andere klinische contexten kunnen herstellen”, aldus de Wit.

nieuws