Nieuwe 'Skywalker'-gibbon ontdekt

1 De pas ontdekte gibbonsoort behoort tot het geslacht van de hoelok. ©Fan Peng-Fei

Een nieuwe gibbonsoort, recent ontdekt in het Chinese tropische regenwoud, heeft de naam Skywalker-hoelok meegekregen. Waarmee bewezen is dat wetenschappers van Star Wars houden.

Wetenschappers hadden een vermoeden dat een aantal hoelokgibbons in het Chinese regenwoud tot een nieuwe soort behoorden door een paar kleine details. Alle hoeloks hebben wel witte wenkbrauwen en sommige ook een witte baard, maar de vacht van de Chinese hoelokgibbons vertoonde kleine verschillen. Ook heeft hun gezang een bepaald soort klank.

Een genetische test en een volledige fysieke vergelijking wezen uit dat het hier om een nieuwe soort gaat, die de wetenschappelijke naam 'tianxing' meekreeg of 'beweging van de hemel'. Maar hun populaire naam werd de Skywalker-hoelok, dankzij de voorliefde van de wetenschappers voor Star Wars. De ontdekking werd bekendgemaakt in het American Journal of Primatology.

Sam Turvey van de Zoological Society of London vertelde aan de BBC hoe het onderzoeksteam de Skywalker-gibbons bestudeerde in het Chinese regenwoud. "Je moet boven de 2.500 meter gaan om de gibbons te vinden", zei hij. "En je moet erg vroeg opstaan om het gezang van de dieren te horen. Maar het is een enorm voorrecht om de zeldzame gibbons te mogen aanschouwen. Zeker nu blijkt dat het om een soort gaat die de wetenschap nog niet kende."

Volgens de onderzoekers zijn er slechts 200 Skywalker-gibbons in China en leeft er nog een onbekend aantal dieren in Bangladesh, India en Myanmar. Maar door hun geringe aantal zijn de dieren dus met uitsterven bedreigd, zeggen de wetenschappers.

Mark Hamill, de acteur die de rol van Luke Skywalker vertolkte in de Star Wars-saga, liet via Twitter weten erg trots te zijn op de naam van de gibbon.

nieuws