NASA

NASA lanceert vandaag telescoop op zoek naar buitenaards leven

Via 'TESS' hoopt men een drieduizendtal nieuwe planeten te ontdekken

- KV, FT - Bron: Business Insider, The Guardian, HLN
1 Illustratie van de Transiting Exoplanet Survey Telescope (TESS). © NASA-GSFC

Vannacht lanceert SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, een nieuwe NASA-telescoop. De Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) zal op zoek gaan naar leefbare planeten buiten ons zonnestelsel.

De TESS is NASA’s krachtigste telescoop tot nog toe en geldt als de opvolger van de Kepler-telescoop. Een Falcon 9-raket van SpaceX zal de satelliet in een baan om de aarde brengen. Het is de eerste keer dat die raket een NASA-telescoop lanceert.

Met de Kepler-telescoop, die door een gebrek aan brandstof niet zo lang meer zal rondzweven, ontdekte NASA al duizenden exoplaneten, maar die onderzocht slecht een smalle, diepe regio. TESS zal een gebied afspeuren dat honderden keren groter is en zich veel dichter bij de aarde bevindt, op zoek naar mogelijk leefbare planeten.

"We leerden van Kepler dat er aan de hemel meer planeten dan sterren zijn, en nu zal TESS ons een brede waaier aan planeten tonen rondom de meest nabijgelegen sterren", zegt Paul Hertz, directeur van de afdeling astrofysica bij NASA in een persbericht.

nieuws