Beauty

Labels op 'organische' beautyproducten misleiden klanten

- Redactie - Bron: The Guardian

De fabrikanten van schoonheidsproducten claimen te snel dat die 'organisch' zijn, waardoor ze mensen in de war brengen. In een onderzoek van de Soil Association geeft 76 procent van de consumenten aan dat ze zich vaak misleid voelen.

1 De beauty-afdeling in een supermarkt. © Reuters

In tegenstelling tot organische voeding, die moet voldoen aan strenge EU-normen, zijn er voor schoonheidsproducten geen regels met betrekking tot het gebruik van de term 'organisch' – zonder kunstmatige stoffen.

Dat verwart consumenten, zo blijkt uit onderzoek van de Britse Soil Association. "De door ons onderzochte producten bevatten een pak misleidende termen over hoe organisch en groen ze wel zijn", klinkt het. "Voor consumenten wordt het zo heel moeilijk om een keuze te maken." 72 procent van de bevraagde consumenten zegt dat ze meteen het vertrouwen zouden verliezen in merken die misleidende claims over ecologie gebruiken.

Emeritus professor Vyvyan Howard van de Ulster University: "Ik was gechoqueerd toen ik mogelijk kankerverwekkende stoffen ontdekte in producten die als organisch worden verkocht."

nieuws