Biodiversiteit

Klimaatverandering maakt natuurgebieden straks onherkenbaar

2 De Bengaalse tijger in de Sundarban-mangroves (India) ziet zijn leefgebied met 96 procent krimpen door de stijgende zeespiegel. © AFP

Door klimaatverandering dreigt de helft van alle dier- en plantensoorten in natuurgebieden te verdwijnen. Dat stellen onderzoekers na een studie van bijna 80.000 soorten in 35 regio's.

Wetenschappers van de Britse Universiteit van East Anglia (UEA) en de Australische James Cook Universiteit onderzochten tienduizenden soorten in natuurgebieden zoals het Amazonegebied en de Galapagoseilanden. Ze simuleerden voor de 35 plekken hoe de biodiversiteit zou reageren op een klimaatopwarming van 2 graden en 4,5 graden Celsius tegen 2100. Wat blijkt? Zelfs als de stijging onder 2 graden Celsius blijft, zoals afgesproken in het klimaatakkoord van Parijs, dan nog loopt een kwart van alle soorten gevaar.

Veel dieren- en plantensoorten kunnen niet snel genoeg verhuizen om de verandering bij te houden

De Miombo-boomsavanne in Afrika, het zuidwesten van Australië en het Amazonegebied zouden het ergst getroffen worden. Als de temperatuur wereldwijd met gemiddeld 4,5 graden Celsius stijgt, worden die gebieden onbewoonbaar voor veel van de planten en dieren die er nu gedijen. De cijfers zijn ontstellend: in de Miombo kunnen 90 procent van de amfibieën, 86 procent van de vogelsoorten en 80 procent van de zoogdieren verdwijnen.

De klimaatverandering brengt ook enkele iconische soorten in de problemen. Zo komen de watervoorraden onder druk voor olifanten, die 150 tot 300 liter per dag nodig hebben. En de Bengaalse tijger in de Sundarban-mangroves (India) ziet zijn leefgebied met 96 procent krimpen door de stijgende zeespiegel.

Migratie

Als de klimaatverandering tot 2 graden beperkt blijft en de soorten ongehinderd kunnen migreren, kan de sterfte beperkt worden tot zo’n 20 procent. Maar als de soorten niet snel genoeg kunnen migreren naar koelere regio’s, zullen ze het niet halen. Veel plantensoorten, amfibieën en reptielen kunnen niet snel genoeg verhuizen om de verandering bij te houden.

'Nog binnen de levens van onze kinderen zullen plekken zoals het Amazonegebied en de Galapagoseilanden onherkenbaar worden'

Tanya Steele, Wereld Natuur Fonds

"Ons onderzoek toont aan welke voordelen de doelstelling van 2 graden heeft voor de soortenrijkdom in 35 van de meest biodiverse plekken ter wereld", zegt hoofdonderzoeker Rachel Warren van het Tyndall Centre voor Klimaatonderzoek aan de UEA. "Zonder klimaatbeleid zou de helft van die soorten verloren gaan. Kunnen we ze onder de 2 graden houden, dan kunnen we het verlies beperken tot een kwart. We hebben het scenario van 1,5 graden niet onderzocht, maar we mogen aannemen dat er nog meer soorten beschermd zouden worden."

Onherkenbaar

2 Het Amazonewoud. © getty

Voor Tanya Steele van het Wereld Natuur Fonds is de studie een zoveelste alarmsignaal dat tot snelle klimaatactie moet aanzetten. "Nog binnen de levens van onze kinderen zullen plekken zoals het Amazonegebied en de Galapagoseilanden onherkenbaar worden. De helft van de soorten zal er verdwenen zijn door de klimaatverandering", zegt ze. "Over de hele wereld dreigen iconische diersoorten te verdwijnen, naast tienduizenden planten en kleinere diersoorten die de fundamenten vormen voor het leven op aarde."

nieuws