Beter eten

Is de ene soort zout gezonder dan de andere?

1 © Thinkstock

Er zijn nogal wat zouten in omloop. Is de ene soort gezonder dan de andere?

Over zoet valt nog te twisten. Er zijn mensen die hun neus ophalen bij een stuk taart. Maar zout, dat lusten wij eigenlijk allemaal wel. Sterker nog, we zijn er dol op. Wat ooit begon als een methode om de houdbaarheid te verlengen, bleek een uitstekende smaak én smaakversterker op te leveren.

Pekelen is allang geen noodzaak meer, maar toch eten we nog altijd graag en veel zout; zo'n 9 gram per dag. Daarvan is meer dan de helft overbodig. We hebben ongeveer een gram nodig en alles boven de 6 gram is eigenlijk ongezond. Daarover straks meer.

Allereerst aandacht voor het soort zout dat u kiest. Er zijn namelijk nogal wat zouten in omloop. Een beetje liefhebber kiest niet voor een willekeurig tafelzoutje uit het supermarktschap, maar gaat bijvoorbeeld voor fleur de sel, roze Himalayazout, Incazout of Keltisch moeraszout. Vaak voorzien van termen als 'zuiver', 'ambachtelijk' en 'puur'.

Aan deze keuze ligt niet louter een culinaire overtuiging ten grondslag. Van deze zouten wordt namelijk beweerd dat ze gezonder zouden zijn dan tafelzout, dat via verhitting van allerlei nuttige mineralen en sporen is ontdaan en bovendien meer schadelijk natrium zou bevatten.

De vraag is natuurlijk of dit klopt.

nieuws

cult

zine