Interview

De 'groene leugen' doorprikt: als ecologie niet meer dan een marketingtruc is

Laat u niet greenwashen: de groene leugens van grote multinationals

Maakt u zich graag vrolijk over Amerikanen die geloof hechten aan het nepnieuws van Fox? Terwijl u geniet van een heerlijk kopje duurzame Nespresso, of terwijl u de file trotseert in een elektrische wagen? Dan hebben ze u óók goed liggen gehad, zegt de Duitse journaliste Kathrin Hartmann. Als bewuste burger dénkt u misschien dat u meehelpt aan de redding van de zeeën met uw uit oceaanplastic gerecycleerde spullen, maar meer dan een marketingtruc is het niet. In haar boek Groene leugens doorprikt Hartmann de pr-ballonnetjes van de multinationals. “Het zijn bliksemafleiders voor de kern van het probleem.”

4 © Kathrin Feussenich

Kathrin Hartmann: “Veel mensen bedoelen het goed, maar ze laten zich makkelijk vangen door groen nepnieuws. Daarom bekwamen steeds meer marketeers zich in het ten onrechte aanprijzen van hun producten als duurzaam of CO2-neutraal.

cult

zine