De vulkaan Etna schuift langzaam richting de Middellandse Zee, en dat kan verwoestende gevolgen hebben

1 De vulkaan Etna, die op Sicilië ligt, verschuift aan een constant ritme van 14 millimeter per jaar. © Photo News

De Etna, de grootste actieve vulkaan van Europa, verplaatst zich langzaam naar de Middellandse Zee. Uit een recente studie blijkt dat zwaartekracht aan de grondslag ligt van dit fenomeen.

Het is al enige tijd bekend dat het zogenaamde 'Dak van de Middellandse Zee', waar de vulkaan Etna deel van uitmaakt, in beweging is. De Etna schuift niet snel richting de zee, stellen geologen, maar toch was het tot op heden onduidelijk waarom de vulkaan zich in beweging zet.

Zwaartekracht

De trage verschuiving van de Etna zorgt ook nog voor een ander probleem. Nu blijkt uit een nieuw onderzoek dat na verloop van tijd een deel van de vulkaan zou instorten, dit door de gevolgen van zwaartekracht. Door de instorting zouden er tsunami's kunnen ontstaan die grote landsdelen van de Middellandse Zee zouden kunnen verwoesten.

De onderzoekers deden de ontdekking via onderwatertransponders die in de verschillende holtes van de vulkaan werden geïnstalleerd. Deze transponders bevatten druksensoren die de geringste bewegingen registreren. De apparaten stonden ook met elkaar in contact zodat de onderzoekers de verschuiving op grotere schaal in kaart konden brengen.

nieuws