Zondag 28/02/2021

AchtergrondPopulariteit huishoudtoestellen

We vulden onze kasten met keukentoestellen. Wanneer gaan we die allemaal gebruiken?

Sarah Maes (28) heeft voor elk gerecht een toestel in huis. Maar of ze die allemaal gaat gebruiken, is maar de vraag. ‘Ik kook niet eens graag.’ Beeld © Stefaan Temmerman
Sarah Maes (28) heeft voor elk gerecht een toestel in huis. Maar of ze die allemaal gaat gebruiken, is maar de vraag. ‘Ik kook niet eens graag.’Beeld © Stefaan Temmerman

Airfryers, broodbakmachines en andere keukentoestellen vlogen over de toonbanken het voorbije jaar. De meeste zullen in ongeopende keukenkasten of in de kelder belanden. ‘En toch, de popcornmachine kunnen uithalen voor de kinderen. Fantastisch.’

Cupcakes maken? Dan heeft Sarah Maes (28) daar een toestel voor. Muffins? Kan ook. Staafmixer nodig die je ook kan gebruiken om beslag voor pannenkoeken te kloppen? Ook dat tovert Maes tevoorschijn. “Toen ik vorig jaar verhuisde, lachte een vriendin me uit dat ik voor alles een keukentoestel bezit”, zegt Maes. “En ik kook niet eens graag.”

Heel wat van de toestellen die ze kocht, gebruikt Maes nauwelijks. “De cupcakemachine heb ik bijvoorbeeld nog niet getest. Die is ideaal zodra we weer wat volk over de  vloer mogen krijgen.” Het wafelijzer, dat enkel kan dienen om Brusselse wafels te maken, is wel al goedgekeurd. “Met slagroom en aardbeien, dat was keilekker.”

Voor de producenten van keukentoestellen was 2020 een gouden jaar. Volgens de Euromonitor International steeg de verkoop van broodbakmachines vorig jaar met 42 procent. Bij MediaMarkt gingen zelfs 67 procent meer toestellen die bloemmix omtoveren tot een brood over de toonbank. De verkoop van de keukenmachines steeg met 29 procent in vergelijking met 2019. Zitten in die categorie inbegrepen: airfryers, multicookers en soepmakers. Bij Domo waren de wafelijzers dan weer een hele tijd uitverkocht.

Druk op de knop

Sarah Maes vergelijkt de impulsieve aankopen van haar keukentoestellen met iemand die zichzelf oplegt om opnieuw te gaan lopen. “Zo’n persoon koopt nieuwe sportkleren in de hoop een nieuwe gewoonte te creëren. Ik koop keukenproducten. Het is een manier om mezelf te motiveren. Ik vind het belangrijk om goed voor mezelf te zorgen.”

Ook tv-kok Jeroen De Pauw geeft toe dat hij heel wat nauwelijks gebruikte toestellen in de kasten heeft staan. “Ik krijg regelmatig toestellen aangeboden om te testen. Zo kwam die popcornmachine, die nog in de kast stond, erg van pas om samen met de kinderen eens popcorn te maken.”

De verklaring achter de stijgende verkoopcijfers is niet ver te zoeken. Restaurants in bedrijven draaien door al het thuiswerken op een laag pitje, heel wat schoolrestaurants zijn dicht en dan hebben we het nog niet over de horeca in het algemeen. Met andere woorden: heel wat mensen moeten zichzelf voeden. Machines kunnen daarbij helpen.

De lockdownsamenleving zoals we die vandaag kennen mag dan sciencefiction lijken. Jammer genoeg kunnen we nog steeds geen beroep doen op een replicator zoals de personages in de sciencefictionreeks Star Trek dat deden. In één druk op de knop serveert de replicator een Andoriaanse hamburger of wat Koganka-pudding.

Roeren, proeven en kijken

En toch doen keukenmerken er alles aan om tijd te winnen voor ons. “Producenten van keukengerief zijn erg bezig met eenvoud en efficiëntie”, beaamt De Pauw. Hij geeft het voorbeeld van nieuwe ovens. “Wil je gebraden kip? Dan stop je een kip in de oven en druk je bij wijze van spreken op het knopje met de gebraden kip. En klaar.” Gelukkig wordt hij daar als chef-kok niet van.

Hij testte onlangs ook een nieuw soort kookpot die gebruikmaakt van een hogedruksysteem. “Ik heb daar toen stoverij in gemaakt. Normaal is dat een proces dat enkele uren in beslag neemt.” Tot zijn eigen verbazing was het vlees lekker gaar. “Al mis je wel de ingedikte saus op die manier”, zegt De Pauw, die koken associeert met gezelligheid, roeren, proeven en kijken. 

Bij de supermarktketen Delhaize is men ervan overtuigd dat zelf koken bij heel wat klanten uitgegroeid is van een manier om verveling tegen te gaan tijdens de lockdown tot een vaste gewoonte. “Tijdens de zomer, toen zelf brood bakken op zijn piek zat, verkochten we twee keer zoveel bloem, gist en eieren”, zegt Roel Dekelver van Delhaize. “Vandaag spreken we over een meerverkoop van dat soort producten van ongeveer 30 procent. Heel wat broodbaktoestellen draaien dus nog steeds regelmatig.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234