Woensdag 22/01/2020

Culinair Snelkookplan

Thuis vers koken: jong geleerd, oud gezond

Maakt het zelf: noedelroerbak. Beeld hannes Vandenbroucke

Onderschat de kracht van een huisgekookte maaltijd niet. Het is gezond en lekker, dat staat buiten kijf. Maar het is ook zeggen: ‘ik zie je graag’. Begin er dus vroeg aan!

Ik groeide op in een huis waar elke dag vers gekookt werd. Mijn broer en ik waren de enige kinderen die ’s middags niet op school aten, maar naar huis gingen om een warme maaltijd te eten. Mama sloot haar winkel, sprong op de fiets en kookte in een recordtempo voor haar gezin. Dat waren patatjes met vlees en groenten, maar evengoed een pastagerecht, een Chinese roerbak of – I kid you not – gebakken kwartelboutjes. Het leek me als kind de meest normale zaak van de wereld. In feite legden mijn bourgondische ouders de eerste ­cruciale ­stenen van mijn onmetelijke liefde voor lekker, vers eten.

Net zoals kwartelboutjes een normaliteit waren, werd ik naarmate ik ouder werd vaak ook mee ingeschakeld om het voorbereidende werk te doen. Wanneer een klant haar in de winkel ophield, werd er met instructies naar huis gebeld. Wat begon met “schil jij al eens de patatten” of “zorg jij ervoor dat de boontjes gedopt zijn?” werd al snel een 12-jarige die er tijdens schoolvakanties vaak voor zorgde dat het eten op tafel stond wanneer mama en papa thuiskwamen. Of op woensdagnamiddag alleen thuis een appelcake in de oven schoof. Ook dat vond ik allemaal doodnormaal. En maar goed ook, want het zorgde ervoor dat ik mijn plan leerde trekken in de keuken en als ­student nooit moest zien te overleven op kost uit pakjes. Dankjewel daarvoor, mama!

07 recept Beeld hannes Vandenbroucke

Koken was niet iets wat tijdens mijn school­carrière op het lessenrooster stond. Een gemiste kans, als je het mij vraagt. Want van enkele ­eenvoudige ingrediënten een voedzame maaltijd maken, is een fundamentele levensvaardigheid die op ieders curriculum zou moeten staan. Dat zelf koken belangrijk is, spreekt voor zich, maar wordt ook door tal van studies gestaafd. Wie thuis gezond en lekker leert koken, zou vijftig procent meer kans hebben om ook later in het leven gezond te eten. Dat kan tellen!

Geuren en kleuren

Mijn 14 maanden jonge zoon is uiteraard nog te klein om effectief iets te doen in de keuken, maar hij laat instant zijn speelgoed vallen wanneer hij mij met het eten bezig hoort. Het hakken van ­kruiden, borrelen van boter, sissen van koude ingrediënten in een hete pan… De geuren en kleuren, het spreekt duidelijk tot zijn verbeelding. Hij weet ondertussen ook al goed genoeg dat er veel te proeven valt wanneer mama kookt, en eet (tot mijn grote verbazing én geluk) tot nu toe gewoon met ons mee. Van kaas en olijven tijdens het aperitief tot geroosterde pompoenrisotto en een pannenkoek, het gaat er allemaal even vlot in. Je kinderen meenemen in het kookproces, ze in de pot laten roeren of kruiden laten verscheuren, het zal er beslist voor zorgen dat ze al sneller eens ­proeven van voor hen onbekende ingrediënten.

Het zit in de kleine dingen, maar onderschat de impact van koken niet. Niets zegt immers meer ‘ik zie je graag’ dan een huisgekookte maaltijd.  

Beeld hannes Vandenbroucke

Noedelroerbak

Dit heb je nodig (2 pers.): 180 g (soba)noedels / 2 eieren / 1 tl sesamolie / 2 el sojasaus / ½ tl shichimi togarashi (Japans zevenkruidenpoeder, vervang eventueel door chiliflakes), online of bij de Aziatische winkel te koop / 1 el limoensap / 1 tl honing / arachide- of zonnebloemolie / ½ bussel lente-ui, versnipperd / 400 g broccolini (of broccoli), in stukken / 2 tenen knoflook, tot moes geplet / handvol cashewnoten / 200 g sugar snaps / 250 g shiitake, in repen gesneden

Zo maak je het: 1. Kook de noedels volgens de ­instructies op de verpakking in ­gezouten water beetgaar. Let op, overgaar ze niet! Kook ze liever net niet gaar genoeg, ze warmen nog even verder op in de pan. 2. Breng, in een kleine kookpot, ­water aan de kook en kook de eieren 6 min. Giet het kookvocht af en spoel de eieren kort onder koud, stromend water. Zet opzij. 3. Meng sesamolie, sojasaus, ­shichimi togarashi, limoensap en ­honing tot een saus. 4. Verhit olie in een wok over een hoog vuur. Voeg de lente-ui toe en roerbak 30 sec. alvorens de brocolini toe te voegen. Roerbak 2 min. en voeg de dan knoflook en cashewnoten toe, gevolgd door de shiitake. Roerbak 1 min. verder en voeg de sugar snaps toe. Laat alles nog 2 min., of tot de groenten beetgaar zijn, verder garen. 5. Voeg de uitgelekte noedels toe aan de pan en giet er de saus overheen. Meng goed dooreen en laat nog enkele minuten opwarmen. Pel de eieren en snijd ze doormidden. Verdeel de noedels over de kommen en werk af met een eitje en eventueel wat extra shichimi togarashi.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234