Dinsdag 16/08/2022

AchtergrondPokémon

Pokémon blijft monstersucces. Hoe de populairste mediafranchise ooit na 25 jaar nog relevant blijft

Twee verschillende generaties Pokémon. De jonge Ro Tran Tung (9) is verslingerd aan de ouderwetse kaarten, Bert Van Maris (27) speelt het op zijn smartphone uit nostalgie naar zijn kindertijd. Beeld Wouter Van Vooren
Twee verschillende generaties Pokémon. De jonge Ro Tran Tung (9) is verslingerd aan de ouderwetse kaarten, Bert Van Maris (27) speelt het op zijn smartphone uit nostalgie naar zijn kindertijd.Beeld Wouter Van Vooren

Pokémon bestaat 25 jaar en de wereld zal het geweten hebben. Het komende jaar plant het Japanse bedrijf speciale releases en samenwerkingen met grootheden als Levi’s, McDonalds en Katy Perry. Een virtueel optreden van Post Malone moet het feestjaar dit weekend in gang trappen.

Katrin Swartenbroux

Wie dat nogal veel poeha vindt voor een tiener met een badhairday en een dikke muis met bliksemstaart heeft de voorbije jaren niet goed opgelet. Pokémon is de meest lucratieve mediafranchise aller tijden, met een totale winst van 90 miljard dollar. Met 368 miljoen fysieke exemplaren en een miljard mobiele downloads is de videogame de best scorende ooit na Mario, de animatieserie die eruit voortkwam beslaat ondertussen al meer dan duizend afleveringen. De franchise omvat daarnaast ook nog een populaire trading card game, films, comics, merchandise en een pretpark.

En te denken dat het allemaal begon met insecten.

Bezieler Satoshi Tajiri haalde het idee uit zijn kindertijd, toen hij insecten verzamelde die hij tegen elkaar liet strijden. Hij bedacht een digitale versie voor de Nintendo GameBoy, waar spelers wezens moesten vangen in magische ronde capsules die je altijd op zak kon hebben. Hoe meer je je pocketmonsters trainde, hoe beter ze werden in gevechten tegen anderen. De bedoeling was om zoveel mogelijk, nee, álle wezens te verzamelen. Op 27 februari 1996 kwam Pocket Monsters Red en Green uit in Japan, later gerebrand naar Pokémon. In iedere versie van de game zaten een paar exclusieve Pokémons. Zo konden enkel spelers met Red de Growlithe vangen, terwijl Bellsprout voorbestemd was voor Green. Spelers met de verschillende versies moeten dus wel samenwerken om, zoals de baseline het zegt, ze allemaal te kunnen verzamelen. En daarin schuilt net het succes van Pokémon.

Community

Of je nu online je Pokédex wilt vervolledigen dankzij spelers van over de hele wereld, de fysieke kaarten ruilt met vriendjes of er met je huisgenoten op uit trekt om een Ninetails te vangen met Pokémon Go: de gigantische community is wat de franchise draagt, beaamt ook Sander De Groote (30). Als kind werd hij fan door de animatieserie en vier jaar geleden besloot hij zijn oude trading card-passie nieuw leven in te blazen. Zijn doel? Alle Nederlandstalige kaarten van de eerste 151 Pokémons in topconditie verzamelen. Hij doet daarvoor een beroep op een grote onlinecommunity waarmee hij kaarten uitwisselt. Fysiek. Per post. “Wanneer ik die kaarten door mijn handen laat gaan, zie ik mezelf weer aan de keukentafel van mijn grootmoeder zitten.”

Pokemon Go-gekte in de Kammenstraat in Antwerpen, in 2016. De winkelstraat moest toen zelfs worden afgesloten voor het verkeer. Beeld Photo News
Pokemon Go-gekte in de Kammenstraat in Antwerpen, in 2016. De winkelstraat moest toen zelfs worden afgesloten voor het verkeer.Beeld Photo News

Nostalgie is een krachtige emotie die ervoor zorgt dat mensen die opgroeiden met de franchise telkens weer terugkeren. De Pokémon Company vindt dan ook telkens nieuwe manieren om (opnieuw) in de wereld gezogen te worden. De meest succesvolle zet van de laatste jaren was allicht de release van de mobiele game Pokémon Go, voor de twintigste verjaardag van het bedrijf. Het spel, waarbij je in real life Pokémon kon vangen (het spel maakt gebruik van augmented reality om animaties van Pokémon te projecteren op je smartphonecamera), was zodanig populair dat de servers regelmatig overbelast waren en pleinen waar populaire Pokémon zich schuilhielden werden afgesloten voor de jagende massa.

Ook voor Bert Van Maris (27) was het de manier om weer te connecten met zijn kindertijd. “Als kind verzamelde ik de kaarten en speelde ik de spelletjes, maar met het ouder worden schuif je dat wat aan de kant. Tot daar plots die game was waarbij je Pokémon in het straatbeeld ziet en die alle herinneringen van vroeger weer losmaakt. Dat was fantastisch en eigenlijk best nog wel realistisch.”

Speelkaart van 500 euro

Toch worden ook nieuwe generaties verliefd op de Japanse figuurtjes. Ro Tran Tung (9) mag dan wel een digital native zijn, met zijn klasgenootjes wisselt hij de kartonnen speelkaarten uit. Hij heeft er “een aantal duizend” in dozen en mappen, maar eentje bewaart hij ingekaderd op zijn kamer. Een Charizard, die volgens het internet zo’n 500 euro waard zou zijn. “Die neem ik niet mee naar school, de rest wel. Ik heb er ook nog andere coole”, aldus de pre-tiener, die namen van illustere Pokémon opsomt als waren ze chemische ingrediënten van ontbijtgranen. “Het tofste vind ik het openen van de pakjes. In elk pakje zit meestal wel een bijzondere kaart, ergens in het midden. Die wil je tot het laatste houden, dus je haalt de achterste drie kaarten naar voren, zodat je spanning opbouwt voor de zotste kaart.”

Wie zelf geen pakjes heeft om te openen – krantenwinkels kunnen de verkoop amper bijhouden – kan terecht op YouTube, waar grootheden als Logan Paul voor honderdduizenden dollars Booster Packs kopen om die online te openen. In december haalde hij de headlines omdat hij voor twee miljoen dollar (dat leest u goed) kaarten had gekocht. Diezelfde maand werd een first edition ‘shadowless’ Charizard-kaart in perfecte conditie op eBay verkocht voor maar liefst 350.100 dollar.

Best wel lucratief voor een hobby, maar de echte fans doen het niet voor het geld. “Het is het verzamelaspect dat interessant is”, zegt De Groote, die over tien jaar zijn collectie compleet hoopt te hebben. “Ik ben niet van plan ze te verkopen, de resell value van een integrale set is eigenlijk niet zo groot. Mensen gaan op zoek naar afzonderlijke kaarten om hun eigen collectie te vervolledigen. Wat ik er dan mee ga doen? Gewoon tegen de muur hangen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234