Woensdag 27/10/2021

CulinairWeekendrecept

Genoeg van wintergroenten?

null Beeld Hannes Vandenbroucke
Beeld Hannes Vandenbroucke

Het winterseizoen mag dan stilaan beginnen tegen te steken, deze geroosterde groenten doen dat zeker niet.

Ik ben geen winterpersoon, maar het koudste seizoen heeft wel zo zijn charmes. Knus onder een dekentje kruipen bij het haardvuur, eindeloze wandelingen maken op een zeldzame zonovergoten dag, in een goed boek duiken, spannende series bingewatchen of hartverwarmende ovenschotels bij kaarslicht eten. Allemaal supergezellig, maar rond deze tijd van het jaar begint het toch tegen te ­staan. Het duurt altijd een maand (of twee) te lang, die winter. Hij mag dan stilaan beginnen afronden. Al kregen we bijzonder milde temperaturen de afgelopen maanden, ik begin te hunkeren naar blote voeten in het gras, al fresco diners en de eerste lentegroenten. Kraakverse asperges, knapperige erwtjes en nieuwe patatjes. ‘Geduld is een schone deugd’, herhaal ik als een mantra wanneer ik de zoveelste bakplaat met wintergroenten in de oven schuif.

Maar ik moet niet flauw doen, want het zijn deze bakplaten gevuld met grove stukken pastinaak, zoete aardappel, spruitjes, pompoen, bietjes of aardpeer die me erdoor sleuren. Ze smaken keer op keer, ik word ze nooit beu. Het is bovendien de makkelijkste manier om van groenten een maaltijd te maken: gooi alles versneden op een bakplaat met olijfolie, peper en zout, schuif de oven in, doe iets anders (een van die gezellige dingen), kom terug en vind een hoop heerlijk gekaramelliseerde groenten die barsten van smaak, klaar om verorberd te worden. Ik bedoel, fantastisch toch?!

De basis blijft dezelfde, al kan de groentemix verschillen, variëren doe je met specerijen en sausjes. De opties zijn legio. De basis is zeer eenvoudig met een flinke geut olijfolie, peper en zout. Sowieso ­lekker.

Maar gooi je er wat extra specerijen zoals currypoeder, ras el hanout, gerookt paprikapoeder of garam masala tegenaan, dan wordt het pas echt interessant. Wissel olijfolie ook eens in voor ­sesamolie, notenolie of kokosolie, die elk hun eigen aroma aan de groenten verlenen.

Alles kan

Ook na het roosteren zijn er tal van opties om je groentebord verder te pimpen. Besprenkel met noten, zaden of croutons. En geef ze met een ­dressing of saus extra smaak en smeuïgheid. Denk aan salsa’s, pesto’s of vinaigrettes. Alles kan! Zo ­vormen deze geroosterde groenten een lekkere basis voor tal van gerechten.

Rol ze samen met een royale lepel hummus op in een wrap, serveer ze met rijst en een Aziatische ­vinaigrette op basis van sojasaus, meng ze onder een pasta met pesto of laat ze ­simpelweg op zichzelf schitteren met niets meer dan een beetje tahinidressing en een zachtgekookt eitje. Een hartig, ­vullend en gezond avondmaal met de minst ­mogelijk inspanning.

Lekker net uit de oven, maar ­evengoed de dag nadien of op kamertemperatuur. Ideaal wanneer je wil mealpreppen of gewoonweg een gezonde lunch voor op kantoor.

Geroosterde groenten met tahinidressing. Dit heb je nodig voor 2 personen:

200 g krieltjes, in kwartjes gesneden / 2 middelgrote rode uien, geschild en in dikke wedges gesneden / olijfolie / peper en zout / 200 g zoete aardappel, geschild en in staafjes gesneden / 200 g pastinaak, geschild en in staafjes gesneden / 1 blik kikkererwten, gespoeld en drooggedept / 1 tl gerookt paprikapoeder / enkele stengels boerenkool, in stukjes / 2 eieren

Voor de dressing: 40 gr tahini / 50 à 60 ml water /1 tl honing / 1 tl zachte mosterd /2 el citroensap / 1 teentje knoflook, tot moes geplet / peper en zout

null Beeld Hannes Vandenbroucke
Beeld Hannes Vandenbroucke

Zo maak je het

1. Verhit de oven op 200°C.

Besprenkel de krieltjes en uien met olijfolie, peper en zout. Meng met je handen en zorg dat alles onder een laagje olie zit. Spreid uit over een bakplaat en schuif in de hete oven.

2. Besprenkel de zoete aardappel en pastinaak met olijfolie, peper en zout, meng goed en voeg na 15 min. toe aan de krieltjes en ui.

3. Besprenkel de ­kikkererwten met olijfolie, peper, zout en paprikapoeder, meng en voeg na 10 min. toe aan de oven. Gaar nog 10 à 15 min.

4. Verhit wat olie in een pan en roerbak de boerenkool in enkele minuten gaar. Kruid met peper en zout.

5. Kook eieren 6 min. en spoel ze 30 sec. onder koud water. Pel vlak voor het opdienen, en snij doormidden.

6. Klop alle ingrediënten voor de dressing los. Haal de groenten uit de oven, meng met de boerenkool en verdeel over borden. Werk af met de eitjes en tahinisaus.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234