Dinsdag 07/12/2021

AchtergrondSuezkanaal

‘Een tikkende biogevaarlijke tijdbom’: waarom er geen tijd te verliezen is bij het loskrijgen van het schip op het Suezkanaal

null Beeld AFP
Beeld AFP

Het containerschip dat het Suezkanaal blokkeert, verstoort al dagen de wereldhandel. Meer dan 300 schepen liggen te wachten. Die file is niet alleen economisch een drama.

Een nieuwe dag, een nieuwe poging om het containerschip Ever Given te verlossen uit zijn benarde positie in het Suezkanaal. Gisteren zijn twee nieuwe sleepboten ingezet, maar bij het ter perse gaan was het schip alvast nog niet vlot getrokken. Uiterlijk vandaag moet het weer loskomen.

Al vanaf dinsdag blokkeert het schip van 400 meter en 200.000 ton een van de belangrijkste handelsroutes ter wereld. Naar schatting 12 procent van de wereldhandel komt door dit kanaal. Als de pogingen van gisteren en vandaag mislukken, duurt de blokkade langer, mogelijk zelfs enkele weken. Een poging om het schip los te maken bij hoogtij op zaterdagavond mislukte.

Inmiddels liggen aan beide zijden van het dwarsliggende schip maar liefst 321 schepen te wachten, volgens de Suez Canal Authority, het verantwoordelijke Egyptische overheidsorgaan. Bij een deel van die transporten is de nood erg hoog: die hebben namelijk levende dieren aan boord. Het gaat naar schatting om twintig schepen.

null Beeld AFP
Beeld AFP

Elf van die schepen zijn afkomstig uit Roemenië en op weg naar de Perzische golf. Zij hebben 130.000 schapen aan boord. Precieze cijfers van de andere schepen, bijvoorbeeld uit Spanje, zijn niet voorhanden: kanaalautoriteiten en rederijen willen daar niets over zeggen. Volgens een persbericht van de Roemeense voedsel- en warenautoriteit hebben de dieren nog voldoende water en voedsel. Maar als de blokkade langer duurt, moet er naar alternatieven worden gekeken, zoals het lossen van de dieren in een andere haven.

Dierenwelzijnsorganisaties trekken ondertussen aan de alarmbel. Gerit Weidinger, de EU-coördinator van de ngo Animals International, noemt de schepen in Britse krant The Guardian “een tikkende biogevaarlijke tijdbom”. “Mijn grootste angst is dat de dieren geen voedsel en water meer hebben en vast komen te zitten op de schepen omdat ze om administratieve redenen niet elders kunnen worden gelost”, zegt Weidinger. Als de dieren beginnen te sterven, kan het stoffelijk overschot nergens naartoe. Stapels dode schapen vormen een gevaar voor de gezondheid.

Het veetransport door het Suezkanaal is overigens berucht. Het gaat voornamelijk om veetransporten uit Roemenië, een van de grootste vee-exporteurs van de Europese Unie. De grootste afnemers zijn de Golfstaten in het Midden-Oosten, waar weinig veeteelt is. De meeste import vindt plaats in de hete zomer, voorafgaand aan het islamitische Offerfeest. Om te garanderen dat het vlees halal geslacht wordt, heeft levend vee de voorkeur.

Aanvankelijk was Australië de marktleider in het exporteren van vee naar deze landen, maar het stopte daarmee na onthullingen over de beroerde omstandigheden aan boord. Zo loopt de temperatuur in het ruim op tot 40 graden, waaronder honderden dieren bezwijken. De dode schapen worden in de regel overboord gegooid, waarna de karkassen aanspoelen. In 2019 kapseisde een Roemeens veetransport, waarbij bijna alle 14.000 schapen aan boord verdronken.

Het gestrande schip. Beeld REUTERS
Het gestrande schip.Beeld REUTERS

De veetransporten vormen vooralsnog een minderheid in de Suez-schepenfile. Ongeveer een derde vervoert bulk, variërend van koffie tot ijzererts, blijkt uit een inventarisatie die persbureau Bloomberg maakte bij 279 van de inmiddels 321 wachtende schepen. Daarnaast zijn er rond de 60 containerschepen. Het gaat vaak om vervoer van uiteenlopende producten, zoals hout, apparatuur, ingevroren vlees, papier, bier en chocola.

De blokkade bezorgt bedrijven van IKEA tot Amazon kopzorgen. Ook wordt gevreesd voor een prijsstijging van benzine in Europa, nu tientallen olietankers niet door het kanaal kunnen. Sommige reders kozen er al voor het einde van de blokkade niet lijdzaam af te wachten; zij sturen hun schepen om Afrika heen, via Kaap de Goede Hoop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234