Maandag 21/06/2021

Economiemode-industrie

Adidas verkoopt het ooit iconische sportmerk Reebok. En veel kopers zitten op vinkenslag

Een Reebok-winkel in Bahrein.  Beeld REUTERS
Een Reebok-winkel in Bahrein.Beeld REUTERS

Veel kopers azen op Reebok, het ooit zo iconische sportmerk dat onder de paraplu van Adidas zijn glans verloor, en nu in de etalage staat.

Het Duitse bedrijf Adidas wil het Amerikaanse sportmerk Reebok uit zijn portfolio gooien, en daar is haast bij. Vóór de pandemie, zo schreef het Duitse blad Manager Magazin, vroeg Adidas-directeur Kaspar Rørsted 2 miljard euro voor Reebok, nu zou de vraagprijs tot de helft kunnen zakken, voorspelden bronnen aan persbureau Reuters. Belangstellende kopers zijn het Chinese Anta en het Amerikaanse VF Corporation. Volgens de Financial Times toonden ook private equity-bedrijven Permira en Triton interesse. Tot slot vallen de namen van licentiereus Authentic Brands Group en Percy Robert Miller (aka rapper Master P) en oud-profbasketballer en investeerder Baron Davis.

Wat Adidas precies wil doen de komende vijf jaar, maakt het bedrijf op 10 maart bekend. Verwacht wordt dat het zich volledig wil richten op het eigen merk. Adidas (in 1949 opgericht door Adolf ‘Adi’ Dassler in het Duitse dorp Herzogenauch) kocht Reebok (in 1958 door de broers Joe en Jeff Foster opgericht in de Britse stad Bolton) in 2006 voor 3,15 miljard euro.

Overname

In de acht jaar na de overname daalde de omzet van Reebok met 1,66 miljard euro, wat te wijten was aan het aflopen van partnerships met organisaties als de NFL en de NBA. Ook de strijd in de VS tussen Adidas en Nike deed Reebok geen goed. Wat van de jaren tachtig tot het begin van de jaren 2000 een favoriet was onder topatleten als Shaquille O’Neal en Venus Williams, werd nu een niksige sneaker zonder duidelijk imago.

Na het aantreden van de nieuwe Deense topman Rørsted in 2016 bloeide Reebok weer wat op. Er werd een herstelplan gemaakt en bij het ontwerpen werd er geput uit het roemruchte archief van het eens zo iconische merk: sneakers als de DMX en Freestyle werden heruitgebracht. Om vrouwen voor Reebok te interesseren werd er samengewerkt met rapper Cardi B. en modeontwerper Victoria Beckham.

Om nog meer impact te krijgen in de modewereld ging Reebok in 2017 een samenwerking aan met de Haïtiaans-Amerikaanse ontwerper Kerby Jean-Raymond, die wereldwijd furore maakt met zijn modelabel Pyer Moss.

Kamala Harris

Hoogtepunt tot zover: de avond voor de inauguratie droeg vicepresident Kamala Harris een beige mantel van Jean-Raymond, die zich al jarenlang fel verzet tegen en uitspreekt over het racisme in de mode-industrie.

Afgelopen jaar werd Jean-Raymond benoemd tot creatieve vicepresident van Reebok. Mede hierdoor is het merk zeer geliefd onder zwarte kopers, wat Reebok voor geïnteresseerde kopers als Master P en Baron Davis extra aantrekkelijk maakt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234