Openbare omroep

VRT investeert opnieuw meer in externe producties

1 Beau Séjour, gemaakt door productiebedrijf De Mensen. ©RV

Na enkele jaren van de vinger op de knip houden, heeft de VRT in 2016 opnieuw meer geld betaald om programma's extern aan te kopen. De VRT haalt nu al het niveau dat ze normaal pas in 2020 moet bereiken.

De VRT bestelde vorig jaar voor 75,59 miljoen euro aan programma's buitenshuis, vier miljoen euro meer dan in 2015. De stijging komt alleen op conto van de bestellingen bij externe productiehuizen die programma's maken voor Eén, Canvas en Ketnet. Vorig jaar investeerde de VRT net geen 60 miljoen euro in de productiesector, 5 miljoen meer dan het jaar voordien. De overige 16 miljoen euro ging naar de facilitaire bedrijven die zorgen voor technische ondersteuning bij het maken van programma's.

Share

Opgesplitst per genre blijkt dat VRT vooral meer geld stopte in het bestellen van documentaires

Opgesplitst per genre blijkt dat VRT vooral meer geld stopte in het bestellen van documentaires. In 2015 was dat nog 1,57 miljoen euro, vorig jaar steeg dat tot 3,85 miljoen euro. Ook in fictie werd 1 miljoen euro extra geïnvesteerd (17,04 miljoen euro). Bestedingen in animatie worden in deze cijfers niet meegeteld omdat de VRT daar als minoritaire coproducent optreedt.

"We merken dat de VRT, na de mindere jaren 2014 en 2015, opnieuw een inhaalbeweging doet", zegt Vlaams Parlementslid Wilfried Vandaele (N-VA), die de cijfers opvroeg bij minister van Media Sven Gatz (Open Vld).

Nog meer

Volgens de beheersovereenkomst moet de openbare omroep minimaal 15 procent van haar totale inkomsten en tegen 2020 moet dat oplopen tot minimaal 18,25 procent. Omdat er in het verleden vaak ook discussie was over die bestedingsverplichting – de VRT telde bijvoorbeeld ook het gebruik van de eigen studio's mee, zonder dat de externe productiesector daar een eurocent van zag – mag ook alleen het geld dat de VRT effectief aan externe bedrijven betaalt, meegeteld worden.

Als je dat doet, blijkt dat de VRT in 2016 18,89 procent van zijn totale ontvangsten extern uitgaf, een stuk boven de norm van 18,25 procent voor 2020. Doel bereikt voor de VRT? Nee, zegt Vandaele. "Op mijn vraag in de commissie Media antwoordde Luc Van den Brande, de voorzitter van de raad van bestuur van de VRT, de inspanningen nog wil versterken." 

zine