Openbare omroep

Verslaggeving tegen betaling bij VRT

Organisaties en gemeenten kunnen tegen betaling live-uitzendingen of reporters aanvragen

1 'De Madammen' van Radio 2: wie ze wil inhuren, kan kiezen tussen drie tariefopties. © rv vrt

Het theaterhuis NTGent heeft het Radio 1-programma Culture Club vrijdag live radio laten maken rond zijn openingsweekend. Het heeft daar ook voor betaald. Voor zulke samenwerkingen met VRT-radiozenders betalen organisaties tussen 1.800 en 9.750 euro. Volgens de omroep gaat het om een bijdrage aan de productiekosten.

Museums of theatergezelschappen die wat extra aandacht voor een nieuwe expo of voorstelling willen, kunnen de VRT vragen dat Culture Club (Radio 1) of Pompidou (Klara) bij hen een liveprogramma komt maken. De omroep vraagt daarvoor 4.000 euro, exclusief btw, wat volgens de VRT de meerkosten zijn om live uit te zenden. Ook het ondertussen gestopte Hautekiet kon je vragen voor een live-uitzending. Ook dat kostte 4.000 euro. 

Ook de andere radiozenders laten zulke samenwerkingen toe. Voor Radio 2 heeft de VRT een tarievenfiche, waar zowat alle programma's op staan met de verschillende mogelijkheden en prijzen. Bij het ochtendprogramma
De Madammen heb je bijvoorbeeld de keuze uit drie opties. Een van de Madammen die naar het event komt en tijdens de uitzending tweemaal vanop die locatie inprikt, kost 3.500 euro. De duurste optie is een live-uitzending van De Madammen. Daarvoor betaal je 9.750 euro.


Opvallend is dat je ook aandacht kunt kopen tijdens regionale Radio 2-programma's die ook nieuws brengen. Een stad of organisatie kan vragen dat een reporter langskomt en live inprikt tijdens het ochtendprogramma 
Start je dag. Daarvoor betaal je 2.000 euro "als bijdrage aan de productiekosten". 

Kostprijs voor partners

• Live-opname Radio 1-programma 'Culture Club' op locatie: 4.000 euro
• Live-opname Radio 2-programma 'De Madammen' op locatie: 9.750 euro
• Live-interventie reporter in regionaal Radio 2-programma 'Start je dag': 2.000 euro

"Dit is tegen alle deontologische regels", zegt Pol Deltour van de Vlaamse Vereniging van Journalisten. "Er wordt nooit betaald voor verslaggeving." "Dit doen we voor de magazines van Radio 2 regionaal", zegt VRT-woordvoerder Hans Van Goethem. "Het is dus niet voor de nieuwsdienst."

In de culturele sector wordt de manier van werken van de VRT op gemengde reacties onthaald. "Het is een win-win", luidt het bij NTGent. "Het heeft bijgedragen aan ons openingsweekend." "Ik heb liever dat men op basis van redactionele beslissingen kiest om ergens te gaan uitzenden", zegt Patrick Allegaert van
 het Museum Dr. Guislain. "Nu moet er altijd boter bij de vis."

Share

'Dit is tegen alle deontologische regels. Er wordt nooit betaald voor verslaggeving'

Pol Deltour, Vlaamse Vereniging van Journalisten

"Dit is een vorm van productplacement", vindt Bart Caron (Groen), die het thema aankaartte in het Vlaams Parlement. "De keuze moet volgens inhoudelijke criteria gebeuren, en niet op basis van wie kan betalen. Nu verhaalt de VRT zijn besparingen op culturele organisaties die ook hebben moeten besparen." 

Bij de VRT ontkennen ze die kritiek. "De VRT-programma's behouden hun volledige redactionele onafhankelijkheid bij het uitkiezen van de samenwerkingen", zegt Van Goethem. "Ze waken er ook over dat ze een brede waaier van organisaties aandoen, de externe financiering is nooit de unieke bepalende factor in de keuze. Dat is vastgelegd in ons programmacharter."

De prijs dekt volgens de VRT de meerkosten om ter plaatse te gaan. "Die kosten verdelen we over beide partijen. De VRT-radio gaat al jaren zulke samenwerkingen aan. We doen het al sinds Te bed of niet te bed en Radio Rijswijck in de jaren 80. Met zo’n uitzending maken we een organisatie met een heel grote megafoon bekend bij een breed publiek." 

Volgens de VRT zijn er erg veel aanvragen voor uitzendingen op locatie. "We kunnen zelfs niet op elke vraag ingaan."

Nieuw: krijg nu gratis tips over niet te missen series en tv-programma's met DM Zapt in Messenger.

cult

zine