DM Zapt

Val ons niet meer lastig met die versleten reclamebeelden

Reclame. Het is een noodzakelijk kwaad (durft men weleens te zeggen). Het voordeel ervan is: het is er altijd en overal. Het is een zekerheid. En zekerheden, dat hebben we nodig, durft men weleens te zeggen. Van kinds af aan wordt ons dat ingeprent: een vaste job, een vast lief, vaste vrienden en nog wat dingen die vast kunnen zitten of gezet kunnen worden. Heerlijk.

Een avondje tv-kijken is dan ook - wederom heerlijk - voorspelbaar. Niet alleen dankzij de programma's zelf, die steeds vaker een karikatuur lijken te worden van zichzelf (of dat durft men toch al eens te zeggen), maar door de absolute zekerheid van de aanwezigheid van, jawel, reclam.

Kleur

Dankzij uw akte van vertrouwen is er elke dag een weerbericht. Een kop koffie kan uw relatie redden. Of misschien heeft u kleine kinderen die nu al op een onbewaakt moment 'iedereen komt, als je (en dan iets onverstaanbaars) roept'. De volgende generatie geven we immers ook graag zekerheden mee. En liefst nog dezelfde waar wij groot mee geworden zijn. Dat is simpel. Dat is goed.

Deze zomer had ik het genoegen om af en toe eens naar de buis van onze Nederlandse buren te kijken. Dezelfde deuntjes daar in het reclameblok. We spreken tenslotte dezelfde taal, en het weer is ook al vergelijkbaar. Alleen, tot mijn verbazing zag ik daar mannen in de weer met pot en pan (zonder dat een vrouw al dan niet goedkeurend meekijkt); was het een vrouw die de wasmachine van die verdomde kalk kwam verlossen (terwijl de wassende man vol bewondering keek en opgelucht zuchtte) en reed de vrouw met die auto waar het avontuur nog maar start als je ernaar kijkt.

O ja, en er was ook kleur. Blijkbaar eten kinderen met een iets donkerdere huid ook havermout bij het ontbijt. In Vlaanderen niet, dus.

Wild en ontspannen

En er is meer. Ik beken dat ik, op uiterst zeldzame momenten, al eens goesting heb in een romantische film. U weet wel, zo eentje voor vrouwen, durft men weleens te zeggen. En als ik dan echt eerlijk ben, dan liefst zo eentje waar alles eerst grondig fout loopt tussen potentiële geliefde, maar waarbij je voelt dat het in de finale zal loslopen en dat ze nog lang en gelukkig samen zullen zijn. Zekerheid!

Helaas moet ik er de reclame, aangepast aan dat type vrouw die naar dat type film kijkt, bijnemen. Ik word bedolven onder pampers, dieetpillen, waspoeder en nog wat stereotypen op een hoop. O ja, en occasioneel mag ik na het poetsen met een magische gom op de motor van een stoere meneer. Hè hè, want in deze moderne tijden mag een vrouw ook al eens wild zijn en zich ontspannen.

Natuurlijk probeert reclame te mikken op groepen in onze samenleving. Dat begrijp ik. Echt. Maar mag ik omgekeerd ook wat begrip vragen? Ik ken nog vrouwen zoals ik. Ik ken zelfs nog meer mannen zoals ik. En zelfs mensen met kleur. Wordt het niet hoog tijd om de doelgroepen te herbekijken en ons niet meer lastig te vallen met die verouderde plaatjes? Of blijven we vasthouden aan een zekerheid die al lang geen zekerheid meer is? Ik wens de volgende generatie andere reclame toe: reclame die iedereen alle kansen biedt. Dat durf ik weleens te zeggen. Maar ik zal eerst de afwas doen.

Nieuw: krijg nu gratis tips over niet te missen series en tv-programma's met DM Zapt in Messenger.

Dossier DM Zapt
Dossier DM Zapt

De Morgen kijkt naar televisie.

Lees alle artikels