DM zapt
Stef Selfslagh

U begrijpt dat het bij nader inzien toch niet nodig is dat u de mensen van de dienst marketing blijft haten

1 Kunstenaar Jan De Cock schenkt ons in een #mijnzin-filmpje een mooie oneliner. ‘Leren begrijpen is leren observeren.’ © rv

In DM ZAPT zet de tv-redactie van De Morgen de blik op oneindig. Vandaag: Stef Selfslagh over de levensbeschouwelijke #mijnzin-filmpjes op canvas.be.

Nog geen goede voornemens gemaakt? Ik zal u helpen. Op canvas.be worden onder de levensbeschouwelijke noemer ‘#mijnzin’ filmpjes verzameld waarin ‘eigenzinnige mensen’ vertellen hoe ze zin geven aan hun leven. Daaruit heb ik – als de lifecoach die ik in het diepst van mijn gedachten ben – drie goede voornemens voor u gedistilleerd.

De video over fotograaf Dimitri Van Zeebroeck begint en eindigt met de zin: ‘Oeps, de video kan nu niet afgespeeld worden.’ Dat brengt me bij uw eerste voornemen voor 2019: een maand lang boeddhist worden. Onverwachte voorvalletjes niet bestrijden met gebalde vuisten, maar doen wat de omstandigheden van u vragen. En als ze u vragen dat u in plaats van een Canvas-filmpje te bekijken al kauwend op een grassprietje een erotische limerick bedenkt: niet twijfelen.

Salve Regina

Share

Ik vat samen: in 2019 wordt u boeddhist, zingt u gregoriaanse liederen met die klootzakken van marketing en koopt u een schilderij

In een ander #mijnzin-filmpje vertelt Klara-presentatrice Katelijne Boon dat ze lid is van een gregoriaans koor. En dat dat haar geleerd heeft om milder met de gebreken van mensen om te gaan. “Om een mooie klank te produceren, hoeven niet alle stemmen even mooi te zijn.” Vertaal die metafoor naar uw kantoorleven (“Om een fijne job te hebben, hoeven niet al mijn collega’s even leuk te zijn”) en u begrijpt dat het bij nader inzien misschien niet nodig is dat u de mensen van de dienst marketing blijft haten. U kan ook gewoon het ‘Salve Regina’ met hen gaan zingen.

En dan is er nog de video waarin beeldend kunstenaar Jan De Cock ons al ijlend toch een mooie oneliner schenkt. “Leren begrijpen is leren observeren.” Daaruit dient u te besluiten dat u in 2019 een schilderij moet kopen. Dat gaat als volgt. U stapt een galerij binnen en koopt een schilderij. Eenmaal thuis hangt u het schilderij aan de dichtstbijzijnde muur. U komt erachter dat ú niet naar het schilderij kijkt, maar het schilderij naar u. U kijkt onbevreesd terug en na een tijdje ziet u niet alleen wat er écht op het doek te zien is, maar ook wat uw hart u al zo lang probeert te tonen. Win-win, yin-yang.

Ik vat samen: in 2019 wordt u boeddhist, zingt u gregoriaanse liederen met die klootzakken van marketing en koopt u een schilderij.

U beseft het misschien nog niet helemaal, maar u gaat een fantastisch jaar tegemoet. 

Nieuw: krijg nu gratis tips over niet te missen series en tv-programma's met DM Zapt in Messenger.

Dossier DM Zapt
Dossier DM Zapt

De Morgen kijkt televisie (en luistert soms ook naar de radio).

Lees alle artikels

nieuws

cult

zine