tv-series

Tv-revolutie dendert door: ook Amazon komt met eigen serie

- Door: Thijs van Soest (Volkskrant.nl)
6 Alpha House, de eerste eigen serie van Amazon.com. © Amazon

De televisie-industrie is nog maar net bekomen van het succes dat Netflix sinds dit jaar boekt met haar eigen online tv-producties. Toch dient een nieuwe stap zich alweer aan. Aanstaande vrijdag lanceert het Amerikaanse Amazon.com de eerste 3 afleveringen van haar eerste 'originele' tv-serie: 'Alpha House'. Van webwinkel - één van de eerste ooit - naar tv-aanbieder, tot tv-maker. Het begrip 'televisie' wordt er niet duidelijker op; wel een stuk rijker.

6 John Goodman © GETTY
6 © AP
6 © AFP

Voor acteur John Goodman, bekend van 'Roseanne', 'The Big Lebowski' en nu hoofdrolspeler in 'Alpha House', maakt het allemaal niet zo uit. "Voor mij is het gewoon een, tsja, tv-serie. Waar en hoe het wordt uitgezonden, dat gaat buiten mij om", zei hij tijdens de opnames tegen een verslaggever van The New York Times. Toch is de stap van Amazon wel degelijk een hele grote. Het zet de tv-industrie opnieuw op scherp.

Onderscheidend aanbod van levensbelang
Het succesvolle mediabedrijf van ondernemer Jeff Bezos verkoopt al bijna 20 jaar boeken, muziek, mediaspelers via een gigantische webwinkel. Sinds een paar jaar is er ook een streamingdienst waarop tienduizenden series en films worden aangeboden. Hiermee concurreert Amazon succesvol met soortgelijke aanbieders als Hulu en Netflix. Op jacht naar meer klanten is een origineel en onderscheidend aanbod van levensbelang en dus worden er sinds kort miljoenen dollars geïnvesteerd in eigen content.

Netflix was daarmee de eerste. De 'all you can watch'-dienst, die sinds enkele maanden ook in Nederland actief is, kwam in maart van dit jaar met 'House of Cards'. De serie werd wereldwijd een heuse mediarevolutie toegeschreven en was dat ook. Voor het eerst werd een miljoenenproductie gemaakt die enkel en alleen online te zien was. Het gigantische budget waarmee Netflix 'House of Cards' liet maken, maakte het aantrekken van topacteur Kevin Spacey en regisseur David Fincher mogelijk. De media-aandacht alleen al stond garant voor een enorme aanwas van nieuwe abonnees. Inmiddels zorgt Netflix samen met een site als YouTube voor ongeveer de helft van al het internetgebruik in de Verenigde Staten.

6 De kraker van Netflix: House of Cards. © Netflix
6 © GETTY

Financiering geen probleem
Amazon, dat een veel breder mediabedrijf is - dit jaar kocht het nog The Wall Street Journal, zag aan het succes van 'House of Cards' dat het wel degelijk mogelijk is om met eigen content meer klanten binnen te harken voor de eigen streamingdienst. Bijkomend voordeel is dat deze tv-kijkers ook interesse zouden kunnen hebben in de aankoop van een gloednieuwe televisie in de al zo goedlopende webwinkel van het bedrijf. Het financieringsplaatje bleek dan ook allerminst het probleem en zo konden ook hier bekende acteurs en tv-makers worden gestrikt voor de eerste eigen productie, 'Alpha House'. Naast John Goodman zijn de hoofdrollen voor Clark Johnson (The Wire), Matt Maloy (Law & Order) en Cynthia Nixon (Sex & The City).

Politieke broeinest van Amerika
Net als 'House of Cards' speelt het verhaal van 'Alpha House' zich af in Washington, het politieke broeinest van Amerika. Maar daar houdt de vergelijking wel op. 'Alpha House' is een comedy, geen drama, en ook het verhaal - over vier in één huis wonende Republikeinse senatoren - wijkt compleet af. De keuze voor politiek als onderwerp lijkt derhalve een veilige. Het is een trend. Succesvolle series hebben een politiek uitgangspunt, zie de ABC-hit van dit seizoen 'Scandal', de HBO-comedy 'Veep' en de al eerder genoemde 'gamechanger' van Netflix, 'House of Cards'.

Eén revolutionaire stap lijkt voor Amazon echter een brug te ver. Het bedrijf kiest er niet voor om alle afleveringen in één keer online te plaatsen, zoals Netflix wel deed met de serie rond Kevin Spacey. Het maakte het zogenoemde Binge-watching, alle afleveringen achter elkaar kijken, mogelijk. Amazon denkt de buzz rond de serie te kunnen oprekken door in eerste instantie drie afleveringen beschikbaar te stellen, dat gebeurt komende vrijdag, om daarna wekelijks met een nieuwe episode te komen. Binge-watching is uiteindelijk dan wel mogelijk, maar kijkers moeten de afleveringen dan wel eerst opsparen.

Kijkers varen er wel bij
Met eigen series maken de online mediabedrijven het de traditionele aanbieders steeds moeilijker. Omroepen en commerciële kabelzenders wereldwijd zijn genoodzaakt op deze voor hun online concurrenten succesvolle manier van televisie maken, te reageren. Ze beginnen hun eigen on demand-kanaal, of ze breiden hun online aanbod uit door daar complete jaargangen van oudere series voor een prikkie aan te bieden. Hoe dan ook, het traditionele begrip televisie is rekbaarder dan ooit; makers en consumenten varen er wel bij.

Nieuw: krijg nu gratis tips over niet te missen series en tv-programma's met DM Zapt in Messenger.

nieuws

cult

zine