Update

Studio 100 eigenaar Maya de bij, Heidi en Nils Holgersson

1 Gert Verhulst en Hans Bourlon van Studio 100 naast Patrick Elmendorff (EM.Entertainment) © UNKNOWN

Studio 100, het Belgische bedrijf achter personages als Mega Mindy en Kabouter Plop, neemt het Duitse mediabedrijf EM.Entertainment over, een dochteronderneming van EM.Sport Media AG. Met de overname is een bedrag van 41 miljoen euro gemoeid. Studio 100 wordt dankzij de overname eigenaar van tal van bekende tv-klassiekers als Maja de Bij, Pippi Langkousn en Nils Holgersson.

De catalogus van EM.Entertainement is niet van de minste: met 12.000 afleveringen animatie, 6.000 afleveringen live action en 277 verschillende titels is het één van de grootste kindercatalogi ter wereld. Sinds begin dit jaar was Studio 100 Media, via een licentie-overeenkomst, al vertegenwoordiger van de catalogus van EM.Entertainment in de wereld. Vandaag bezit Studio 100 de catalogus. EM.Sport Media doet afstand van zijn dochter omdat het zich meer op zijn sportactiviteiten wil focussen.

Pippi Langkous, Lassie, Black Beauty


De kindercatalogus van EM.Entertainment vertegenwoordigt in Duitsland 19.000 halve uren televisie, op internationaal vlak gaat het om 5 tot 8.000 halve uren televisie. Klassiekers zoals Maja de Bij, Wickie de Viking, Pippi Langkous, Lassie en Black Beauty zijn maar enkele namen uit de catalogus. "Het zijn stuk voor stuk figuren die mij warme herinneringen aan mijn kindertijd bezorgen. Met de overname van de catalogus hebben we als het ware een stuk van onze jeugd teruggekocht", zei Gert Verhulst, gedelegeerd bestuurder van Studio 100, donderdag.

Met de aankoop van deze "evergreens" hoopt Studio 100 "de deuren naar de wereld" open te zetten. Dat daarvoor voor een verankering op de Duitstalige markt wordt gekozen, is niet zo verwonderlijk. De Duitstalige TV-markt voor kinderen is in termen van omzet de derde grootste ter wereld. Van de 43.000 uren kinderuitzending in Duitsland in 2006 waren 8.000 uren van EM.Entertainment afkomstig.

Junior TV


Studio 100 wordt met deze overname onder meer ook eigenaar van Junior TV, een kinderbetaalzender die in Duitsland en Oostenrijk via het Première-platform kan bekeken worden, en in Zwitserland via Cablecom. Junior TV telt 1,65 miljoen abonnees. Daarnaast verwerft Studio 100 ook een animatiestudio in Australië. Flying Bark Studio, de grootste en oudste opnamestudio in Australië, heeft voor het najaar van 2008 en 2009 vier animatieseries in de pipeline heeft zitten.

Een hele boterham dus, maar het echte werk begint morgen pas, zegt Hans Bourlon, gedelegeerd bestuurder van Studio 100. "We gaan met de catalogus inhoudelijk aan de slag en zullen waar nodig kleur, geluid, muziek en stemmen van de personages updaten. Op die manier zullen we ze ook aanbieden aan de zenders", aldus Bourlon. Daarnaast ligt er ook nog een waaier aan merchandising activiteiten open.

De overname van EM.Entertainement, dat volledig zal geïntegreerd worden binnen Studio 100 en dus van naam verandert, zal tijdens de tweede helft van juli worden afgerond. De transactie is immers onder voorbehoud van de goedkeuring door de mededingingsautoriteiten in Duitsland en Oostenrijk alsook de Commissie voor Mediaconcentratie in Duitsland. Bourlon sluit overigens niet uit dat Studio 100 op korte of middellange termijn een aantal onderdelen van EM.Entertainment opnieuw in de etalage zet. "Het gamma aan nieuwe activiteiten is immers zeer groot", aldus Bourlon.

De geconsolideerde omzet van EM.Entertainment bedroeg in 2007 17,5 miljoen euro. Het bedrijf telt 85 werknemers. Studio 100 boekte vorig jaar een omzet van 79 miljoen euro (6 pct meer dan in 2006) en stelt -rechtstreeks- 531 mensen tewerk. (belga/mvdb)

Nieuw: krijg nu gratis tips over niet te missen series en tv-programma's met DM Zapt in Messenger.

nieuws

cult

zine