Radio

Qmusic blijft groeien, StuBru dalen

De luistercijfers van het CIM zijn bekend. De resultaten zijn weinig verrassend: Radio 2 blijft de grootste, Qmusic blijft groeien en Studio Brussel daalt.

Radio 2 blijft met voorsprong de meest beluisterde radiozender in Vlaanderen. Dat blijkt uit de nieuwe luistercijfers van het CIM. De zender, vooral populair bij 55-plussers, haalde van mei tot en met augustus een marktaandeel van 30,8 procent. Tijdens de vorige meting was dat 31,2 procent.

Na Radio 2 is Qmusic de grootste zender, met een marktaandeel van 12,5 procent. In de doelgroep van 18- tot 44-jarigen haalt de Medialaan-zender een marktaandeel van 22,5 procent. Het is al de derde keer op rij dat Qmusic stijgt. De radiozender had het enkele jaren moeilijk, maar lijkt die moeilijke periode overwonnen te hebben. 

Bij Studio Brussel loopt het online prima, maar op de radio stroever. In vergelijking met de vorige meetperiode zakt de zender met 0,1 procentpunt naar 10,2 procent. Enkele jaren haalde de zender steevast marktaandelen van 12 à 13 procent. In de doelgroep van 18 tot 44 jaar haalt de zender iets meer dan 19 procent.

Bij de andere VRT-radiozenders zijn er ook slechts kleine verschillen op te tekenen. MNM zakt van 10,6 naar 10,4 procent. 30,2 procent van de 12-tot 24-jarigen luistert dagelijks naar de radiozender. Radio 1 daalt van 7,9 naar 7,7 procent, terwijl Klara stijgt van 2,2 naar 2,7 procent. Het gezamenlijk marktaandeel van de vijf VRT-zenders bedraagt 63,1 procent, evenveel als tijdens de vorige meting.

Nostalgie groeit ook, van 6,1 naar 6,8 procent. In de doelgroep van 35- tot 54-jarigen heeft de zender nu een marktaandeel van 10,4 procent, 1 procentpunt meer dan tijdens de vorige meting. Joe, ten slotte, haalt in dezelfde doelgroep een marktaandeel van 14,4 procent. Bij de vorige meting was dat 12,7 procent. Bij het algemene publiek heeft Joe een marktaandeel van 8,6 procent.

Nieuw: krijg nu gratis tips over niet te missen series en tv-programma's met DM Zapt in Messenger.

nieuws

zine