over water

Proximus zendt reclamespot bij Eén-serie 'Over water' niet langer uit na klachten

Er kwamen zes klachten binnen over de reclamespot

1 Een beeld uit ‘Over water’.

Telecomoperator Proximus zal vanaf de volgende aflevering van het Eén-programma Over water de huidige reclamespot van de buis halen en een meer generieke uitzenden. “Het is nooit de bedoeling geweest om drugsgebruik te minimaliseren”, klinkt het. Eerder vandaag raakte bekend dat de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) zes klachten ontving over de spot.

Vorige week uitten organisaties die aan drugspreventie doen kritiek op de bewuste reclamespot, die voor en na de fictiereeks over cocaïne in de Antwerpse haven op zondagavond wordt uitgezonden. Samen met het Proximus-logo verschijnt de zin “Geniet samen van de wekelijkse dosis actie”, waarbij de letters lijken te worden opgesnoven. Onder meer Tom Evenepoel van de Vereniging voor Alcohol- en Andere Drugsproblemen (VAD) klaagde in Het Nieuwsblad aan dat dit drugsgebruik normaliseert.

Lees ook

Zo goed is ‘Over water’ van Tom Lenaerts: de recensie van de nieuwe reeks

Eén biedt volledige reeks ‘Over water’ gratis on demand aan
  

Proximus-woordvoerder Fabrice Gansbeke benadrukt dat de beslissing om de spot in te trekken gisteren intern al is genomen, voor de berichtgeving over de klachten bij de JEP. “Bij spots die voor of na een programma worden uitgezonden, willen we op ludieke wijze de link leggen met dat programma”, verklaart Gansbeke. Hoewel Proximus zegt niet de bedoeling te hebben gehad om druggebruik te minimaliseren en ook niet vindt dat de inhoud kwetsend of aanstootgevend is, wordt de spot toch vervangen door een “meer generieke”. Die zal meteen bij de volgende aflevering zondagavond te zien zijn.

Dossier bij JEP

De JEP heeft na het ontvangen van de klachten een dossier geopend. “Zoals bij andere dossiers wordt de adverteerder uitgenodigd om een reactie te geven, en dan wordt het dossier voorgelegd aan de jury die een beslissing neemt”, vertelt een JEP-medewerker vandaag. De meeste klachten volgden volgens de JEP na de media-aandacht voor de reclamespot.

De jury zal het dossier op de eerste vergadering na de kerstvakantie, op dinsdag 8 januari, bespreken. De jury kan beslissen geen opmerkingen te formuleren, omdat hij de reclame conform acht met de wettelijke en zelfregulerende bepalingen. Oordeelt de jury dat de bepalingen wel overtreden worden, kan hij beslissen tot de stopzetting of wijziging van de reclame.

De beslissing van de jury wordt eerst bekendgemaakt aan de betrokkenen, en daarna gepubliceerd op de website van de JEP.

Nieuw: krijg nu gratis tips over niet te missen series en tv-programma's met DM Zapt in Messenger.

nieuws

cult

zine