Media

Medialaan komt volledig in handen van De Persgroep

- Redactie - Bron: Eigen info/Belga

De Persgroep, de uitgever van onder meer De Morgen en Het Laatste Nieuws, breidt zijn deelname in Medialaan, het moederbedrijf van onder andere VTM, uit van 50 naar 100 procent. Het neemt de aandelen van Roularta over en verkoopt als pasmunt 50 procent van de aandelen van Mediafin, de uitgever van De Tijd.

1 De Persgroep-CEO Christian Van Thillo. © BELGA

Tot nu toe had De Persgroep 50 procent van Medialaan en 50 procent van Mediafin in handen. Het heeft er nu voor gekozen die laatste los te laten en volop voor Medialaan te gaan, in een strategische deal met Roularta. Die uitgever van onder meer Knack verkoopt zijn 50 procent in Medialaan en neemt de 50 procent in Mediafin over. Roularta vangt 217,5 miljoen euro. 

De Persgroep meldt dat met spijt in het hart afscheid wordt genomen van Mediafin, dat onder meer De Tijd/L’Echo omvat,  maar dat het deze kans niet kon laten liggen. "Onze groep is in België voornamelijk actief in media die zich richten tot een breed publiek en dat doen de radio- en televisiezenders van Medialaan ook."

Technologiereuzen 

Share

'Dankzij deze transactie hebben we alle troeven in huis om de strijd aan te gaan met de giganten in deze snel groeiende markt'

Christian Van Thillo, CEO De Persgroep

"Zoals alle klassieke mediabedrijven, zijn ook wij hard aan het werk om onze digitale positie te verstevigen in een snel groeiende markt die quasi volledig gedomineerd wordt door de technologiereuzen", reageert De Persgroep-CEO Christian Van Thillo. "Dankzij deze transactie hebben we alle troeven in huis om de strijd aan te gaan met deze giganten. We hebben nu reeds sterke marktposities met onze sites en apps, maar we hebben nog een lange weg te gaan om er ook zakelijk een duurzaam succes van te maken."

Peter Bossaert, de CEO van Medialaan, vindt het "een logische stap" dat zijn bedrijf nu voor 100 procent een dochter wordt van De Persgroep. "Een lokaal verankerde aandeelhouder met een portfolio van sterke merken is voor Medialaan een absolute troef. We hebben er zin in om samen te bouwen aan de digitale toekomst van onze onderneming."

Zotte dingen

Na de aankondiging is het aandeel van Roularta op de Brusselse beurs meteen met bijna 33 procent gestegen, tot ruim 19 euro.

Roularta krijgt dankzij de deal dus ook een som van 217,5 miljoen euro cash ter beschikking. Wat zal het bedrijf daarmee aanvangen? "We gaan geen zotte dingen doen", zegt  CEO Xavier Bouckaert. "We zullen zien in de toekomst. Er zullen ongetwijfeld opportuniteiten komen die passen in onze strategie."

Gevraagd of er synergieën zullen komen na de toevoeging van De Tijd en L'Echo, zegt Bouckaert dat dit "waarschijnlijk wel" het geval zal zijn. "Maar dat gaan we in eerste instantie bekijken met Rossel (de tweede eigenaar van Mediafin) en het management." Grote wijzigingen zijn evenwel niet aan de orde. "Mediafin heeft goed op de digitalisering ingespeeld en vaart de juiste koers. Daar moet weinig aan veranderen", luidt het.

Bouckaert verwacht dat de deal begin 2018 helemaal rond zal zijn. De Mededingingsautoriteit moet eerst het licht op groen zetten.

Nieuw: krijg nu gratis tips over niet te missen series en tv-programma's met DM Zapt in Messenger.

nieuws

cult

zine