tvmedia

Karl van den Broeck hoofdredacteur van Apache.be

2 © Screenshot Apache.be

De nieuwssite Apache zoekt anderhalf miljoen euro om extra journalisten aan te werven en meer in te zetten op onderzoeks- en uitzoekjournalistiek. Karl van den Broeck wordt de nieuwe hoofdredacteur.

2 Van den Broeck kijkt terug op ervaring bij onder meer De Morgen en Knack. © photo news

De ambities lagen hoog, toen Apache in februari 2010 boven de doopvont werd gehouden. Met onderzoeksjournalistiek en artikels die voorbij de waan van de dag keken, wilde de site op het maatschappelijk debat wegen, en een leefbaar model voor onlinejournalistiek uitbouwen.

Vier jaar later oogt het palmares van Apache magertjes: de site mag dan af en toe goede artikels hebben die je elders niet leest, maatschappelijk was de invloed erg gering. Een leefbaar zakenmodel uitbouwen bleek er al helemaal niet in te zitten. Zonder subsidies van minister van Media Ingrid Lieten (sp.a) om aan mediakritiek te doen, redden ze het niet.

Professioneler worden
"Apache zit met een structureel probleem", zegt de nieuwe hoofdredacteur Karl van den Broeck, die lange tijd bij De Morgen werkte en ook vijf jaar lang de baas was bij Knack. "De site heeft ongeveer 700 abonnees, maar dat zijn er te weinig. Daardoor heb je te weinig journalisten en dus ook te weinig aanbod. Door een keer om de veertien dagen nieuws te brengen, trek je geen nieuwe abonnees aan." Een negatieve spiraal die dringend gekeerd moet worden, zegt Van den Broeck. "We kunnen alleen rendabel worden als we ons aanbod verbeteren en het professioneler aanpakken."

En dus schreven Van den Broeck en co. een nieuw en nog ambitieuzer businessmodel. De website wil de volgende drie jaar anderhalf miljoen euro investeren in het uitbouwen van een redactie met acht journalisten - nu zijn het er vier - en enkele freelancemedewerkers. Dat geld wil Apache inzamelen via crowdfunding en adverteerders. Terwijl Newsmonkey vorig najaar 315.000 euro inzamelde via crowdfunding, rekent Apache op 200.000 euro door het verkopen van aandelen. De rest moet komen van enkele grotere investeerders. "Dat zijn geen mensen die uit zijn op financiële return, want zij beleggen hun geld beter in vastgoed. Maar er zijn zeker investeerders die geld willen stoppen in een nieuwssite."

"60.000 abonnees realistisch op termijn"
Een uitgebreide redactie moet voor extra aanbod zorgen om nieuwe abonnees over de streep te trekken. Het doel is om binnen drie jaar 11.000 abonnees te hebben die 39 euro per jaar betalen. Met dat aantal kan de site break-even draaien, zonder dat er ook maar een letter reclame op de site komt. "Ik schat dat we in een vijver van 350.000 Vlamingen vissen die geïnteresseerd kunnen zijn in wat we doen. 11.000 abonnees is daar maar drie procent van. Op termijn denken we dat 60.000 abonnees realistisch is."

Daarvoor rekent Apache ook op een steuntje van de overheid: niet met subsidies - die wil Van den Broeck op termijn weg -, maar door geen btw te moeten betalen op hun abonnementen. Nu moeten zij daar 21 procent belasting op, terwijl de krantenuitgevers geen btw moeten betalen op hun digitale kranten.

Achter de feiten kijken
Het grote voorbeeld van Apache is Mediapart, de Franse nieuwssite die vorig jaar aan de basis lag van het ontslag van de minister van Begroting Jérôme Cahuzac. "De Correspondent in Nederland is minder nieuwsgericht, terwijl we echt wel een nieuwssite willen zijn en een bijdrage aan het debat leveren."

En dat kan door de agenda te zetten met diepgravende onderzoeksjournalistiek, maar ook via 'uitzoekjournalistiek', terreinen die de traditionele media volgens Van den Broeck steeds vaker braak laten liggen. "We willen achter de feiten kijken en de vragen stellen die in de dagelijkse nieuwsstroom blijven liggen. Er is nood aan zo'n onbevangen journalistiek."

Nieuw: krijg nu gratis tips over niet te missen series en tv-programma's met DM Zapt in Messenger.

nieuws

cult

zine