Tv & Media

Jongeren verkiezen pc alsmaar vaker boven tv-toestel

1 ©THINKSTOCK

Jongeren kijken minder naar de traditionele tv-zenders en zoeken hun favoriete series en films steeds vaker op het internet. Dat blijkt uit een studie van Econopolis die het mediagedrag van de Vlaming in kaart bracht.

Om zeven uur de televisie opzetten voor 'Het Journaal' en daarna blijven hangen voor 'Iedereen Beroemd' en 'Thuis'. Voor veel mensen is het nog steeds een vaste routine, maar zeker jongeren blijken steeds vaker op het internet op zoek te gaan naar tv-programma's. Het tv-toestel blijft nog steeds het meest gebruikt, maar de jongeren kijken ook erg veel programma's via de computer, tablet of zelfs smartphone. Twintigers gebruiken het computerscherm zelfs bijna evenveel als het tv-toestel om televisie te kijken.

Dat blijkt uit Vlaanderen inc., een onderzoeksrapport van Econopolis dat cijfers over het mediagebruik in kaart bracht en toekomstscenario's voor de Vlaamse mediasector uittekent. Het rapport werd opgesteld door media-experts als ex-VRT-baas Dirk Wauters, mediajurist Leo Neels en nieuwe media-expert Jo Caudron. De gegevens komen onder andere van het CIM en van het Digimeter-onderzoek, dat Vlamingen bevraagt over hun mediagebruik.

Het rapport toont aan dat de zenders het moeilijker krijgen om de jongeren aan zich te binden. Zo is de gemiddelde leeftijd van de Vlaamse tv-kijker 52,6 jaar - bij Eén is dat zelfs nog een jaar of vijf ouder -, wat twaalf jaar ouder is dan de gemiddelde Vlaming. Wie jonger is dan 35 keek de voorbije jaren ook minder naar het tv-scherm. De leeftijdsgroep tussen 25 en 34 jaar keek in 2007 bijvoorbeeld nog gemiddeld 151 minuten per dag naar televisie, maar vijf jaar later is dat al gezakt tot 143 minuten.

Meer geld voor Google
Daarom ook is bijvoorbeeld de samenwerkingsovereenkomst die Medialaan en Telenet donderdag tekenden belangrijk. Nu VTM binnenkort ook te bekijken valt via het mobiele tv-platform Yelo kan de commerciële zender zijn bereik vergroten. Yelo heeft ongeveer 400.000 gebruikers, en dat zijn hoofdzakelijk jongvolwassenen en gezinnen met kleine kinderen. "We evolueren steeds meer naar een hybride model," verklaarde Medialaan-CEO Peter Bossaert dan ook: naast het gewone 'lineaire' tv-kijken zullen tv-programma's steeds meer op nieuwe platformen en 'on demand' te bekijken zijn.

Het veranderende mediagedrag komt voorlopig nog niet of nauwelijks tot uiting in de advertentiebestedingen. Terwijl de Vlaming in 2013 nog slechts 9 procent van zijn mediatijd aan print besteedde, kregen kranten en magazines wel 29 procent van alle reclamegelden. De voorspelling is dat dat zal zakken en dat er bijvoorbeeld meer reclamegeld naar het internet zal vloeien. Het internet is nu goed voor 17 procent van onze tijd die we aan media spenderen, maar krijgt slechts 14 procent van de reclamegelden.

Die verschuiving kan echter ook een verlies voor de Vlaamse mediabedrijven betekenen: van elke euro die naar internetreclame verschuift, gaat 65 cent niet naar de traditionele Vlaamse mediagroepen. Amerikaanse internetgiganten als Google en Facebook zullen dan nog met meer reclamegelden weglopen, wat op termijn tot een verarming van de Vlaamse mediasector kan leiden.

'Nieuwe normaal'
Het advies voor de Vlaamse mediabedrijven is dan ook duidelijk: maak van de Vlaamse mediasector een soort versterkte burcht, een Vlaanderen inc. Daarvoor moet onder meer de tv-wereld loskomen van het traditionele tv-scherm en focussen op het 'nieuwe normaal': de mediagebruiker die zijn 'content' wil bekijken op het toestel en het tijdstip dat hem het beste uitkomt.

Nieuw: krijg nu gratis tips over niet te missen series en tv-programma's met DM Zapt in Messenger.

zine