DM Zapt
Ben Van Alboom

Je zou haast van een revival van de tv-film spreken, voor zover er ooit genoeg leven in heeft gezeten om te kunnen reanimeren

2 Michelle Pfeiffer in 'The Wizard of Lies', een tv-film geproduceerd door betaalzender HBO. © HBO

De cultuurredactie van De Morgen zet de blik op oneindig. Vandaag: Ben Van Alboom over de tv-film.

De laatste memorabele vertolking van Robert De Niro dateert uit a) 2006 b) 2012 c) 2017. Ik zou u drie keer laten raden, maar de kans bestaat dat u bij de derde poging denkt dat het om een strikvraag gaat en 'none of the above' antwoordt. Het juiste antwoord is nochtans c) 2017. “Heb ik iets gemist?”, hoor ik u denken. Ja, en nee.

Die memorabele vertolking van De Niro als de corrupte zakenman Bernie Madoff hebt u wel degelijk gemist. En in feite die van een haast onherkenbare Michelle Pfeiffer als de vrouw van het ‘brein’ achter de grootste ponzifraude uit de geschiedenis ook. Maar voor de rest? Een hooguit middelmatige tv-film.

2 Robert De Niro als Bernie Madoff © rv

Ja, ze maken die nog! Enfin, in de VS toch. The Wizard of Lies heet die over Madoff, en hij werd geproduceerd door de betaalzender HBO, die in de VS nog altijd zo’n vijftig miljoen abonnees heeft (en waarvan de output bij ons te bekijken is via Telenet Play More). Vijftig miljoen, dat zijn er in feite evenveel als Netflix, dat de afgelopen jaren weliswaar ook steeds meer geld in films stopt, zij het van het – naar eigen zeggen – ambitieuzere type. Zoals ook Amazon, die andere grote digitale speler, doet.

Vooralsnog overigens met meer succes dan Netflix: met Manchester by the Sea had het bedrijf van Jeff Bezos vorig jaar zowaar zelfs een serieuze Oscarkandidaat, terwijl Netflix dit jaar met zijn twee competitiefilms in Cannes net niet met pek en veren terug richting Silicon Valley werd gestuurd, omdat de streamingreus halsstarrig weigert ze eerst in de bioscoop te brengen, alvorens ze aan zijn abonnees te slijten.

Grote namen

Nu zijn er daardoor voorlopig nog niet bijster veel meesterwerken een bioscooprelease ontzegd, laat staan een Oscar. Op Beasts of No Nation en een aantal documentaires na, grossierde Netflix – ondanks die torenhoge ambities waar het bedrijf te koop mee loopt – de voorbije jaren voornamelijk in films die in de bioscoop weinig overlevingskansen hadden. Zoals de meeste tv-films van HBO, dus.

Share

Netflix grossiert voornamelijk in films die in de bioscoop weinig overlevingskansen hebben

Maar ze doen natuurlijk wel (een beetje) moeite, en een mens zou haast van een revival van de tv-film beginnen te spreken, voor zover er in dat ‘genre’ natuurlijk ooit genoeg leven heeft gezeten om het te kunnen reanimeren. Nochtans zijn er soms best grote namen aan verbonden. Zoals Robert De Niro aan The Wizard of Lies. Of Brad Pitt aan de (ook alweer vergeten) Netflix-film War Machine. En er laten zich vaak ook opmerkelijke regisseurs toe verleiden. Zoals Steven Soderbergh, die met Behind the Candelabra voor HBO een biopic maakte over Liberace. Of Martin Scorsese, die op dit moment voor Netflix de gangsterfilm The Irishman draait, met Robert De Niro én Al Pacino.

Als de streaminggigant die laatste, zoals gepland, op hetzelfde moment in de zalen brengt en online gooit, zou dat misschien een nieuw tijdperk aankondigen voor de tv-film, en de cinema. Maar alleen dan. Want hoezeer sommige verstokte cinefielen nu al voor het einde van het witte doek vrezen, moeten de bioscopen vooralsnog meer schrik hebben van het serieaanbod van de betaalzenders dan van die gezapige ‘tv-films’.

Nieuw: krijg nu gratis tips over niet te missen series en tv-programma's met DM Zapt in Messenger.

Dossier DM Zapt
Dossier DM Zapt

De Morgen kijkt naar televisie.

Lees alle artikels

nieuws

cult