Tv-recensie

It’s Sabrina, Witch! De nieuwe tv-serie is een horrortrip voor de internetgeneratie

2 Kiernan Shipka is de nieuwe Sabrina. © RV

Met Riverdale transporteerde Roberto Aguirre-Sacasa zijn golden boy Archie al van zijn lieftallige stripuniversum naar het donkere, sinistere Netflix – mét succes. Nu stapt ook tienerheks Sabrina uit zijn stripboeken naar het streamingplatform.

Net als Riverdale, is Chilling Adventures of Sabrina gedrenkt in donkere sferen. Letterlijk. Gelukkig heeft Sabrina helblond haar en is ze vaak ingeduffeld in een bloedrode jas. Dat helpt, in tegenstelling tot het wazige vignette-effect dat wordt gebruikt bij enge – ergo donkere – momenten. Maar het is net deze obscure sfeer die van Chilling Adventures of Sabrina zo’n geslaagde horrorreeks maakt, waarbij je alle gordijnen wil toetrekken om helemaal in Sabrina’s wereld op te gaan.

2 Kiernan Shipka in ‘Chilling Adventures of Sabrina’. © RV

Haar nieuwe avonturen spelen zich af in Greendale, een stadje dat grenst aan Riverdale. Hier is niet de rivier de bron van alle mysterie, maar wel het – u raadt het al – bos. De nabijheid van de twee dorpen betekent overigens dat Netflix broedt op een cross-over, en dat het hoopt dat fans van Sabrina overtuigd zullen worden om ook snel Riverdale te bingen.

Het gedeelde universum is weliswaar logisch, aangezien Sabrina 56 jaar geleden voor het eerst opdook in de stripreeks
Archie’s Mad House. De magische tiener was een hit bij de Archie-fans, wat haar een vaste plek aan zijn zijde opleverde. Ook wanneer Archie de sprong maakte naar geanimeerde series, bleef Sabrina een vaste compagnon. Tot ze in 1970 haar eigen spin-off kreeg.

Maar het was pas met de sitcom Sabrina, the Teenage Witch dat de tienerheks in de jaren 90 gebombardeerd werd tot een wereldster  ondanks de irritante lachband en mechanische, pratende kat.

De moderne Sabrina Spellman is niet meer de onhandige heks die per ongeluk de Backstreet Boys creëerde. Kiernan Shipka (Sally Draper uit Mad Men) zet een sterke, grappige Sabrina neer die niet op haar mondje is gevallen. Hoewel de premisse – half-heks, half-mens gaat op zoek naar haar plaats in de wereld – dezelfde is, zijn de duistere avonturen van de nieuwe Sabrina niets vergeleken met de belachelijke toestanden waarin ze in de nineties terechtkwam.