DM Zapt

Gladde sportjournalistiek op tv

1 Ruben Van Gucht en Dries Mertens in 'God in Napels'. © RV VRT

In DM ZAPT zet de tv-redactie van De Morgen de blik op oneindig. Vandaag: Jan Debackere over de unieke reportages bij de Rode Duivels.

"Heerlijk. Echt waar." "Wat mooi. Heerlijk." We zijn een minuut of twintig ver in Dries Mertens. God in Napels wanneer Ruben Van Gucht het even niet meer weet. In nog geen minuut tijd valt zijn mond tweemaal wijd open van verbazing. Eerst door het verbluffende uitzicht dat Mertens op zijn terras heeft op de baai van Napels – het is ook écht verbluffend –, daarna omdat de hond van Mertens blaft als zijn baasje met een journalist thuis komt – je zou van minder blaffen.  

Maar het was dus heerlijk. Van Gucht voelde zich een beetje als Kuifje in Napels, blij als een kind dat hij bij de plaatselijke god op audiëntie mocht. Hij – Van Gucht, niet God – beloofde ons een unieke inkijk, en die kregen we onder meer dankzij filmpjes die gemaakt werden door een goede vriend-familielid-zakenman. Dat laatste werd er niet bij vermeld, al is het allesbehalve irrelevant: de zakenman heeft een marketingbureau dat de online-pr van Mertens verzorgt. 

Unieke inkijk

Share

Sportjournalistiek op televisie blijft helaas al te vaak beperkt tot gladde reportages waar een kritische vraag stellen uit den boze is

Mertens praatte over het leven als voetballer, over het vele geld dat ze verdienen, over wonen in Napels en het gemis van België. En ondertussen zag je hem spaghetti carbonara maken of sip van een training naar huis rijden met Coldplay als metgezel op de radio. 

Spectaculair was het allemaal niet, maar het verveelde ook niet. Je kunt van Ruben Van Gucht veel zeggen, bijvoorbeeld dat hij net iets te graag zelf in beeld komt, maar de man kan wel een tv-programma maken. 

Maar was het nu die unieke inkijk die ons beloofd was? De VRT betaalde het marketingbureau voor de unieke huis-, tuin- en keukenfilmpjes die voor dat extraatje moesten zorgen. 

The proof of the pudding zat voor een keertje niet in het eten, maar kon je checken bij VTM. Daar was ook Gilles De Bilde erin geslaagd een audiëntie los te weken in Napels, en daar had de zender zelfs het marketingbureau niet voor moeten betalen. Door gewoon wat filmpjes van sociale media te halen kom je de dag van vandaag al heel ver in je zoektocht naar uniciteit.

Piëdestal

Het resultaat was kort – De Bilde had duidelijk minder tijd gekregen dan Van Gucht –, maar daarom niet minder ontspannend. Dezelfde thema's kwamen aan bod, maar als ex-voetballer had De Bilde wel een streepje voor. 

Of hij zich nu bij Mertens, Marouane Fellaini of Romelu Lukaku bevond, de sfeer was amicaler. Voetballers onder elkaar. Met misschien als beste voorbeeld het partijtje poolen tussen hem en Mertens. Het toont je meer dan de voorgekauwde en gemediatrainde quotes van de heren profvoetballers.

Twee keer ontspannende televisie dus, al sneed het zelden diep en leer je weinig bij. Sportjournalistiek op televisie blijft helaas al te vaak beperkt tot gladde reportages waar een kritische vraag stellen uit den boze is. De sterren op een piëdestal van hier tot in Moskou zetten, blijkt net iets makkelijker. En heerlijker.

DM Zapt

Krijg het beste van tv en Netflix via Messenger

Onze gratis chatbot DM Zapt is de beste manier om nieuwe series en tv-programma's te ontdekken:

Ja, ik wil tv-tips!

Nieuw: krijg nu gratis tips over niet te missen series en tv-programma's met DM Zapt in Messenger.

Dossier DM Zapt
Dossier DM Zapt

De Morgen kijkt televisie (en luistert soms ook naar de radio).

Lees alle artikels

nieuws

zine