Games

Deze game wijst u op uw ecologische voetafdruk: “Je kunt je plaats veroveren op de planeet, maar ze duwt vanaf nu terug”

Simulatiegames als 'Civilization' confronteren speler met maatschappelijke en ecologische gevolgen van zijn keuzes

5 In 'Civilization' bouwt u gaandeweg een beschaving uit van het stenen tijdperk tot het informatietijdperk. Nu ook met groene energie. © 2K Games

In de nieuwste uitbreiding voor videogame Civilization krijgen de beslissingen van de speler ineens ook een ecologische impact. Het volgt op een lange traditie waarin simulatiegames inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen, en verbanden tonen die zelfs kunnen leiden tot een verbeterd inzicht bij de speler.

Share

‘De wereld is in essentie een nieuwe tegenstander, waarmee je niet kunt onderhandelen’

Dennis Shirk, producer Firaxis Games

In videogamereeks Civilization bouwt u als speler een wereldrijk uit van het stenen tijdperk tot het huidige informatietijdperk. U kunt er een heerlijk anachronistisch wereldrijk van maken, zoals een Soemerische beschaving die waterstoftechnologie heeft uitgevonden. U kunt kiezen tussen een oorlogszuchtige, fascistoïde natie of net een democratische, vredevolle, cultureel progressieve samenleving, die militair wordt beschermd dankzij diplomatieke betrekkingen en eerder een soft power-invloed heeft op andere mogendheden.

De eerste editie van de games verscheen in 1991, en doorheen de bijna drie daaropvolgende decennia werden ze een doorslaand succes: vandaag zijn er wereldwijd bijna 40 miljoen exemplaren verkocht van alle edities van de game samen.

nieuws

cult

zine