Media

Deze Belgische mediaprojecten krijgen steun van Google

Internetbedrijf wil innovatie stimuleren

1 © EPA

Google geeft zes Belgische mediaprojecten 2,26 miljoen euro om innovatie te stimuleren. De geselecteerde projecten gaan niet over inhoud, maar over de manier waarop je nieuws beter en ruimer kunt verspreiden.

Share

Vijf van de zes projecten focussen op manieren om met bestaande artikels meer lezers te bereiken

Jarenlang kon het gros van de mediabedrijven het bloed van Google drinken, maar de open hand die Google vorig jaar uitstak via zijn Digital News Initiative heeft beide partijen de voorbije maanden toch wat dichter bij elkaar gebracht. Het Amerikaanse internetbedrijf selecteerde nu 128 Europese mediaprojecten, die samen 27 miljoen euro krijgen. 2,26 miljoen euro daarvan is gereserveerd voor zes Belgische projecten. Vijf projecten daarvan focussen in de eerste plaats op manieren om met bestaande artikels meer lezers te bereiken.

Om daarin te slagen, wil de VRT samen met Newsmonkey en iMinds een algoritme ontwikkelen dat kan voorspellen hoe artikels zullen presteren. "Dat algoritme houdt rekening met een rist factoren, zoals bijvoorbeeld de lengte van het artikel en het onderwerp", legt VRT-hoofdredacteur Emmanuel Rottey uit. "Op basis daarvan kan het zeggen of je een artikel best 's avonds publiceert omdat zo'n type artikel dan meer wordt gelezen."

Voor de journalisten van de VRT wordt er op termijn gewerkt aan een dashboard dat hen moet helpen bij het online publiceren. "Elke redacteur heeft zo zicht op hoe zijn artikels presteren en krijgt suggesties over hoe dat beter zou kunnen." Hou je zo niet te veel rekening met het aantal kliks en truken om dat te verhogen, in plaats van met de inhoud? Nee, zegt Rottey. "Je wil gewoon dat je content zo veel mogelijk mensen bereikt. Ook media als The Guardian, The Daily Telegraph en Al Jazeera hebben al zulke toepassingen ontwikkeld."

Stadion van Club Brugge

Bij Mediahuis (De Standaard, Het Nieuwsblad) krijgen ze ook Google-geld om het engagement van de digitale lezers te meten en te voorspellen. De Persgroep, uitgever van onder andere Het Laatste Nieuws, Humo en deze krant, zoekt dan weer manieren om nieuwe lezers te vinden. Met Digital News Rack wil De Persgroep mensen op een bepaalde locatie hun kranten en tijdschriften laten lezen. "Dat kan bij dokters en tandartsen zijn, maar ook in treinstations, handelszaken, luchthavens...", zegt Hans Deridder, managing editor van De Persgroep. "Afhankelijk van de locatie kun je ook andere media toegankelijk maken. In de AB kan dat De Morgen en Humo zijn, en in het stadion van Club Brugge Het Laatste Nieuws."

De locatie bepalen kan op basis van bijvoorbeeld het IP-adres of wifi-station, maar het project zal nu uitzoeken wat de beste manier is om mensen de kranten en magazines te laten lezen zonder dat ze zeventien stappen moeten doorlopen. Het doel is uiteindelijk om meer abonnees te krijgen. Deridder: "We hebben de voorbije jaren geleerd dat de beste manier om abonnees te werven is dat je mensen kennis laat maken met je content."

Suggesties

Share

2,26 miljoen euro: zoveel pompt Google in zes Belgische mediaprojecten

Bij Roularta (Knack, Trends) willen ze een robot alle artikels en audiovisuele beelden automatisch van metadata laten voorzien. "Zo'n robot haalt er de namen, plaatsen en organisaties uit en deelt de content onder in categorieën", zegt Erwin Danis. "Daarna gaat dat terug naar de journalist, die alles controleert en metadata kan aanvullen." Het doel is om de lezers nieuwe lees- en kijksuggesties te geven. "Als bijvoorbeeld blijkt dat je geïnteresseerd bent in binnenlandse politiek, kunnen we lezers dankzij die data soortgelijke content geven."

Aan Franstalige kant slaan Rossel (Le Soir), IPM (La Libre Belgique) en L'Avenir de handen in elkaar om de bezoekers van hun nieuwssites gepersonaliseerd nieuws aan te bieden. Het zesde project ten slotte, is er een van Mediafin, de uitgever van De Tijd en L'Echo, maar daar wil men nog niets kwijt over wat ze zullen doen. "Als we nu te veel uitleg zouden geven, vrezen we dat er weleens kapers op de kust zouden komen", zegt directeur Frederik Delaplace.

Nieuw: krijg nu gratis tips over niet te missen series en tv-programma's met DM Zapt in Messenger.

nieuws

cult

zine