Magazine

Ché verbrandt de babe

3 Ché cremeert de babe. © rv

De redactie van Ché neemt afscheid van de babe en ontpopt zich na de crematie van de halfnaakte, rondborstige blondine tot een maandblad voor mannen en vrouwen. "Mannen zijn echt wel in meer geïnteresseerd dan in schaarsgeklede vrouwen en dure auto's."

3 De cover van de nieuwe Ché. © rv

De tijd dat mannen enkel aan hun portie vrouwelijk schoon kwamen via blootmagazines is voorgoed voorbij, stelt Ché-hoofdredacteur Jonas Heyerick in het voorwoord van de vernieuwde Ché. Onder meer door de opkomst van Instagram zijn plaatjes van mooie vrouwen nog maar één swipe of muisklik verwijderd, met een bloedbad bij de mannenbladen tot gevolg.

"Wij nemen kordaat, maar niet zonder weemoed, afscheid van de babe", schrijft Heyerick. "We nemen meteen ook afscheid van het predicaat mannenblad. Want we gaan ervan uit dat zowel mannen als vrouwen onze interviews en reportages interessant en boeiend zullen vinden. Komt daarbij dat mannen toch meer zijn dan de relatief eendimensionale wezens waar ze lange tijd voor zijn gehouden. Reiken hun interesses niet een stuk verder dan halfnaakte deernes, voetbal, snelle wagens, sigaren en whisky? Ook voor mannen mag het in magazinevorm voortaan iets meer zijn, iets diepgravender, iets origineler ook. Zoals Ché vanaf nu zal doen."

"Het predikaat mannenblad is voorbijgestreefd", legt Heyerick uit in een reactie. "De term is in het leven geroepen door adverteerders, maar aangezien die markt intussen redelijk op zijn gat zit, zagen we niet in waarom we dat in stand zouden houden."

Heyerick maakt daarbij de vergelijking met wielermagazine Bahamontes, waarvan hij ook hoofdredacteur is. "Veel vrouwen lezen Bahamontes, omdat het goeie artikels en mooie foto's zijn. Ik heb zelf ook een vrouw, en we hebben heus wel gemeenschappelijke interesses."

Dilemma

3 Jonas Heyerick, hoofdredacteur van Ché. © Bob Van Mol
Share

'Behalve de naam is er eigenlijk niks overeind gebleven'

Jonas Heyerick, hoofdredacteur van Ché

Ché gaat dus voortaan door het leven als mannen- en vrouwenblad, maar behoudt wel zijn naam. "Dat was een dilemma. We hebben ons afgevraagd of we niet van onze naam af moesten. Want laten we wel wezen, die was de laatste jaren wel wat aangebrand. Uiteindelijk zijn we ervan uitgegaan dat een deel van de weinige lezers die Ché nog had de vernieuwde Ché ook wel zouden smaken. Bovendien hoeven we zo niet helemaal van nul te beginnen."

Nu Ché de babes vaarwel zegt en zich op een breder publiek gaat richten, komt het blad enigszins in het vaarwater van Humo terecht. Al zal dat volgens Heyerick wel meevallen. "We blijven een maandblad en zijn dus minder nieuwsgerelateerd. We mikken wel duidelijk op de meerwaardezoeker en brengen veel langere stukken. Zo is er deze maand een stuk over de Golfoorlog van 16 pagina's, met veel foto's van Magnum. Maar er zullen allicht wel wat lezers zijn die Humo kwijt is die bij ons terecht kunnen."

Fotografie en lay-out zijn speerpunten voor de nieuwe Ché, net zoals bij Bahamontes. "Behalve de naam is er eigenlijk niks overeind gebleven", stelt Heyerick. "Er zijn weinig tijdschriften die veel aandacht besteden aan fotografie. In die zin passen we het recept van Bahamontes ook toe op Ché. Er zijn drie pijlers: goeie fotografie, goeie pennen en een goeie lay-out. Foto's trekken je echt in een tekst, en ook lay-out valt meteen op. De tekst komt pas later."

Verwacht overigens geen uitgekiende marketingcampagne om de nieuwe Ché voor te stellen, want daarvoor was tijd noch budget, aldus Heyerick. "Net zoals bij Bahamontes zullen we het moeten hebben van mond-tot-mondreclame. Dat is dan wel de traagste vorm van reclame, maar ook de meest duurzame."

Een terugkeer naar de halfnaakte deernen op de cover, zoals P-Magazine noodgedwongen deed, zit er volgens Heyerick niet in. "We blijven op deze koers, ik denk echt dat de babe passé is. Tenzij misschien over twintig jaar, alles komt uiteindelijk toch terug. (lacht)"

Nieuw: krijg nu gratis tips over niet te missen series en tv-programma's met DM Zapt in Messenger.

nieuws

cult

zine