Tv & Media

“1 euro belastinggeld investeren in VRT levert 2,5 euro op voor economie”: VRT gaat reclameplafond te lijf

- Pieter Dumon - Bron: Eigen berichtgeving
2 © Illias Teirlinck

De VRT wil meer reclame-inkomsten binnenhalen. Een nieuw onafhankelijk onderzoek naar het economisch belang van de openbare omroep moet die eis kracht bij zetten.

2 Paul Lembrechts, de CEO van de VRT. © belga

Het zogenaamde reclameplafond, dat de reclame-inkomsten van de VRT aan banden legt, is VRT-CEO Paul Lembrechts al langer een doorn in het oog. Dat plafond bepaalt hoeveel reclamegeld de openbare omroep maximaal mag binnenhalen. In 2017 was dat 73,1 miljoen euro, een bedrag dat met 7,5 miljoen euro overschreden werd. Wat de VRT op behoorlijk wat kritiek kwam te staan. Het extra reclamegeld dat zo bij de VRT belandt zou immers marktverstorend werken en ten koste gaan van de commerciële radiozenders. 

Lembrechts maakte bij de voorstelling van het jaarverslag al duidelijk wat hij daar van vond. Volgens hem moest de politiek kiezen: ofwel de VRT meer geld ter beschikking stellen, ofwel dat reclameplafond fors optrekken.

cult

zine