Reclame

'Je bent een kalf': waar ligt de grens tussen grappige en beledigende reclame?

Een boodschap als 'Je bent een kalf als je melk drinkt' is kleinerend en denigrerend voor melkdrinkers en hoort niet thuis op de advertentiepagina's. Dat vindt de reclamewaakhond JEP. Waarom precies? Dat is niet duidelijk.

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame, beter bekend als JEP, kreeg vier klachten binnen over een campagne van EVA vzw. De organisatie wil met een advertentie plantaardige alternatieven voor melk promoten. Een koeienuier met daarop de getatoeëerde tekst 'Je bent een kalf als je melk drinkt' zou een bepaalde groep van personen – lees: melkdrinkers – in diskrediet brengen. De overdreven en denigrerende bewoordingen zijn volgens de jury niet in verhouding met het nagestreefde doel van de campagne.

"Wij hebben nooit iemand willen beledigen", reageert Nena Baeyens van EVA vzw. "We wilden mensen enkel doen nadenken over het feit dat wij massaal melk drinken die eigenlijk voor kalfjes bedoeld."

cult