Woensdag 08/12/2021

fotografie

"Zou ik volwassen aan het worden zijn?"

Gasparotto brengt gestileerde foto's die van alle haast ontdaan lijken, zoals deze dansende dame met ontblote rug. Beeld rv Lara Gasparotto
Gasparotto brengt gestileerde foto's die van alle haast ontdaan lijken, zoals deze dansende dame met ontblote rug.Beeld rv Lara Gasparotto

Uiteraard water en ontblote meisjesruggen. Maar ook planten en stoelen tegen een boom. In de expo Ask the Dusk creëert fotografe Lara Gasparotto (27) een gestileerde droomwereld. "Het waren geen gemakkelijke jaren."

"Ik hou van de stad, maar ik kan niet zonder het platteland. Na drie dagen in de drukte moet ik het groen in. Ik ben opgegroeid in een klein dorpje in de buurt van Luik. De hang naar de natuur zit er nog altijd in."

Lara Gasparotto is net terug uit Kiev, Oekraïne. Ze zit midden in een verhuis van Schaarbeek naar Sint-Gillis. En op een warme woensdagnamiddag hangt ze foto's aan de muur van galerie Stieglitz19, in het Antwerpse Schipperskwartier.

Toch looft ze in korte, snelle zinnen het leven buiten de stad. "Soms twijfel ik om de stad definitief te ontvluchten", zegt ze. "Maar is dat niet te saai?"

Ook de beelden die Gasparotto in Ask the Dusk bundelde, haar nieuwe boek en expo met een titel die aan een roman van John Fante is ontleend, barsten van vredigheid. Ze zijn verstild, gestileerd, van alle haast ontdaan.

Een rode rivier in Spanje. Planten in een Peruviaanse woestijnvlakte. Een door regendruppels betraand portret van de zee, bijna een schilderij van Thierry De Cordier.

"Ik heb altijd al landschappen gefotografeerd", zegt Gasparotto. "Maar voor deze tentoonstelling heb ik er extra op gefocust. Ik wou zachter werk tonen, als tegengewicht voor het drukke leven van elke dag. Hier en daar is het zelfs op het randje van kitsch, zoals bij de opgeblazen polaroid van Lake Tana, waar de Blauwe Nijl ontspringt."

Twijfels

De jachtige dagboekstijl waarmee Gasparotto naam maakte - haar twee vorige boeken Rivage en Sleepwalk toonden vooral het nachtelijke uitgaansleven, ontblote lijven van vrienden, het woeste leven zoals het is - is naar de achtergrond verdwenen.

Wat is er gebeurd? "Ik ben twee jaar ouder geworden. Het waren geen gemakkelijke jaren. Niet voor mij en niet voor het deel van de wereld waar wij leven. Aanslagen, vluchtelingen in bootjes, toenemende angst. Zelf heb ik ook een periode vol twijfels achter de rug. Ik wilde mezelf niet herhalen, niet nog eens dezelfde trucjes toepassen. Het is niet zo dat ik niet meer uitga of geen plezier meer maak. Maar als fotografe wilde ik blijven evolueren. Dat is een lastig proces.

"Ik laat me door mijn gevoel leiden. Ik werk niet in duidelijk afgebakende reeksen, ik volg mijn instinct en fotografeer wat op mijn pad komt. Maar het leven van een 27-jarige is nu eenmaal niet dat van een 22-jarige. Je doet andere dingen, denkt anders, gaat door een scharnierperiode. Zou ik volwassen aan het worden zijn?"

Haar antwoord op al die twijfels: "Doordoen. Niet stilvallen. Bewegen. Reizen."

De meeste foto's uit Ask the Dusk zijn in 2015 gemaakt. Gasparotto trok naar Cambodja, Ethiopië, Peru, Mexico, de Verenigde Staten en Oekraïne. Als rode draad doorheen al die bestemmingen ziet ze de brute natuur, het mysterie, de romantiek van verlaten plekken. Ze blijft telkens een maand. Soms schiet ze tien goede beelden op een dag, soms lukt het een hele week niet.

Recensenten wijzen vaak op de dreigende sfeer, onderhuids in Gasparotto's beelden aanwezig. Sensueel, breekbaar en dromerig zijn adjectieven die steeds terugkomen. Zelf praat ze niet graag over haar werk. Ze denkt in beelden, kleuren en emoties, zegt ze, niet in woorden. Anders was ze wel schrijfster geworden.

De expo focust op landschappen die barsten van de vredigheid.
De expo focust op landschappen die barsten van de vredigheid. "Hier en daar is het op het randje van kitsch, zoals het beeld van Lake Tana", zegt de fotografe.Beeld rv Lara Gasparotto

Als kind wilde ze Indiana Jones zijn. Aan het Sint-Lucas in Luik studeerde ze schilderkunst. In fotografie vindt ze het beste van twee werelden: de camera is haar penseel, de wereld haar avonturenpark.

Haar werk wordt getoond van Berlijn tot Peking, in december ook in het Fotomuseum in Den Haag. Wat is de sleutel tot haar succes? "Geen idee. Mijn foto's zijn toegankelijk, denk ik, kinderlijk bijna. Misschien heeft dat er iets mee te maken? Maar ik heb niet het gevoel dat ik een oeuvre uitbouw. Ik ben zoekende, tentoonstellingen als deze geven een inzicht in mijn zoektocht. Succes kan ook plotseling voorbij zijn. Als artiest hangt dat zwaard van Damocles altijd boven je hoofd."

Onlangs maakte Gasparotto een videoclip voor de Leuvense muziekband Illuminine. Ze filmt steeds liever. Ook in Kiev heeft ze een videoproject lopen. "Man, wat hou ik van die stad. Je hebt het gevoel dat alles er nog moet beginnen, de mensen zijn er open van geest en vol energie. Maar met de oorlog zijn er ook veel drugs gekomen, soms hard om te zien. Het zorgt anderzijds voor een artistieke scene met een vrije, experimentele sfeer."

Het flesje bier is leeg. Gasparotto zegt nog dat ze uitkijkt naar de eerste dagen van de expo. Zowel haar Vlaamse als Waalse vrienden zullen er zijn. De Vlaamse, zegt ze, zijn mooi, stijlvol, modieus. De Waalse zijn luider, ruiger, meer van de straat dan van de catwalk. En zij? "Knal in het midden."

Ask the Dusk, tot 29 oktober in galerie Stieglitz19, Klapdorp 2, Antwerpen. Het boek verschijnt morgen bij Ludion.

null Beeld rv Lara Gasparotto
Beeld rv Lara Gasparotto
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234