Zaterdag 21/09/2019

Kunstenfestival

Zo ziet het programma van Kunstenfestivaldesarts eruit

Met het driedaagse programma 'The May Events' blikt het Kunstenfestivaldesarts terug op de studentenprotesten van mei '68. Beeld Archivo General de la Nacion (AGN) Mexico

Zes Braziliaanse artiesten, een speelreeks rond mei '68 en een blik op de toekomst: ook in 2018 is het programma van Kunstenfestivaldesarts niet voor één gat te vangen. Het festivalcentrum zal zich ook tussen vier locaties verplaatsen, waaronder het toekomstige Kanal-museum.

Beiaardconcerten, Braziliaanse choreografen en Mexicaanse studentenprotesten, en makers van Congo tot Japan: het programma van Kunstenfestivaldesarts (KFDA), dat in mei aan zijn vierentwintigste editie begint, is ook dit jaar moeilijk in één woord samen te vatten. Zelfs het festivalcentrum, dat traditioneel drie weken lang postvat in een locatie als de Beursschouwburg, Théâtre National of Les Brigittines, spreidt zich deze editie uit over vier locaties.

"We beginnen in Théâtre National", vertelt KFDA-directeur Christophe Slagmuylder. "Dan gaan we vijf dagen naar de Beursschouwburg, vervolgens naar de Elsense kunstschool INSAS, en de laatste vier dagen eindigen we in Kanal-Centre Pompidou." Het nieuwe museum in het voormalige Citroën-gebouw heeft er baat bij om zich te verankeren met de stad, en een samenwerking met een Brussels instituut als KFDA is dan mooi meegenomen.

Op die manier kijkt het festival naar de toekomst van de stad, maar KFDA blikt ook terug op zijn eigen verleden. De Iraanse theatermaker Amir Reza Koohestani staat met
Summerless voor de zevende keer op het festival, en de Japanner Toshiki Okada forceerde elf jaar geleden zijn internationale doorbraak op het KFDA, met de voorstelling Five Days March, die nu opnieuw wordt opgevoerd.

In dezelfde categorie hoort ook het Spaanse performanceduo El Conde de Torrefiel (La Plaza) thuis, en de Zwitserse NTGent-directeur Milo Rau, die met Histoire du théâtre voor het zesde jaar op rij aantreedt. "Zij maken voor mij ook deel uit van een generatie Europese makers die thema's als populisme durven aan te snijden", duidt Slagmuylder. "Milo Rau vertrekt altijd van maatschappelijke problemen en concrete getuigenissen, El Tonde de Correfiel kijkt naar de jonge generatie die nooit heeft moeten vechten voor welvaart, die, in tegenstelling tot hun ouders, geen Franco of geen Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt.”

Symptoomland

Maar KFDA kijkt ook verder dan Europa, zo blijkt uit de behoorlijk Braziliaans gekleurde affiche. "Ik probeer voorzichtig te zijn met het woord 'focus', want we hebben nooit een centraal thema", verklaart Slagmuylder. "Maar met zes projecten springt Brazilië er wel een beetje uit. Het is een land dat vandaag symptomatisch is voor onze wereld: populisme staat er ongelooflijk sterk, en ook religie wint er aan invloed. Ik vrees dat die bewegingen ook terugkomen in Europa. Dat neoconservatisme voel je hier ook al sterker worden."

Onder andere choreografen Bruno Beltrão en Alice Ripoll komen met een nieuwe voorstelling naar Brussel. "We zijn in Brussel verwend op het gebied van hedendaagse dans, maar in Brazilië gebeurt er ook heel veel. Het is cliché om dat te zeggen, maar het maakt deel uit van hun cultuur."

'aCORdo' van de Braziliaanse Alice Ripoll: één van de zes voorstellingen uit Brazilië. Beeld Renato Mangolin

Mei 2018 markeert ook de vijftigste verjaardag van de studentenprotesten van mei '68: The May Events, een driedaags programma met debatten en tentoonstellingen in INSAS brengt dat onder de aandacht, en richt zich vooral op studenten. Met voorstellingen van de Belgische theatermaker Michiel Vandevelde (Paradise Now, 1968-2018) en het Mexicaanse collectief Lagartijas Tiradas al Sol (El pasado nunca se muere) krijgt die aandacht ook een plaats op het podium. "Bij mei '68 denken we altijd aan studentenbewegingen in Parijs en Leuven, maar ze waren er evengoed in Praag en in Mexico", zegt Slagmuylder.

De directeur kondigde inmiddels ook zijn afscheid van het festival aan – hij wordt artistiek directeur bij Theater der Welt 2020. "Maar ik werk nog mee aan de voorbereiding van de volgende editie, dus het is nog te vroeg om een balans op te maken."

Van 4/5 tot 26/5 op verschillende locaties in Brussel. kfda.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234