Zaterdag 19/10/2019

muziek

Zo lucratief is kerstmuziek

Mariah Carey in kerstsfeer. Elk jaar opnieuw probeert ze haar kersthit ‘All I Want for Christmas’ nieuw leven in te blazen. Beeld AFP

John Legend, Eric Clapton, Gwen Stefani en zelfs Tyler, The Creator brachten zopas hun kerstalbum uit. En ook Mariah Carey verkeert als vanouds in kerststemming. Is dat kerstgedoe nu echt zó lucratief?

Mariah Carey bracht  een nieuw album uit dat niets met jingle bells te maken heeft. Maar om de tour voor Caution wat ruchtbaarheid te geven, blies ze de stuifsneeuw van haar kwarteeuw oude kersthit ‘All I Want for Christmas’. Op 14 december staat ze met de All I Want for Christmas Is You Tour in Vorst.

Zo’n opportunistische beslissing is niet eens zo vreemd, want de carrière van Carey ligt al jaren op apegapen. Dat ze haar ingedommelde fans wakker pookt met een tournee die ze ophangt aan haar allergrootste evergreen – die volgens Sam Jaspers van Ultratop vast ook dit jaar weer op de meeste kerststreams kan rekenen – geeft aan dat Kerstmis nog steeds beschouwd wordt als een lucratief businessmodel in de muziekwereld.

Shock-Kerstmis

Dat kerstalbums ‘goedkoop’ zijn – met dank aan alle rechtenvrije ‘carols’ en ‘standards’ – is volgens publisher Stefaan Moriau niet noodzakelijk een belangrijke factor. “Alleen bij compilatielabels speelt het wellicht mee dat die opnames al in het publieke domein zitten, net als bij de uitgevers van cd’s die je gratis krijgt bij de kersteditie van Dag Allemaal of bij de aankoop van een bak bier.”

Zelfs shockrapper Tyler, The Creator hoort dit jaar de kassa in koor rinkelen met sleebelletjes, en in eigen land pakt Udo uit met een Nederlandstalige kerstplaat, op vraag van zijn platenlabel Universal. Lang moest de
X Factor-kandidaat, die al even van menig radar was verdwenen, niet twijfelen, zei hij in Story. “Ook omdat ik volgend jaar weer een volle agenda met kerstconcerten wil.”

De reden waarom John Legend, Jessie J en Pentatonix er in oktober als de kippen bij waren om een kerstplaat uit te brengen, is net zo voorzienig. De meeste kerstplaten worden lang voor het winterseizoen uitgebracht, zodat ze gestaag aan populariteit en airplay kunnen winnen. Op die manier scoort Pentatonix al vier jaar op rij the best-selling Holiday album in de VS, en ook deze week schaart de Amerikaanse a-capellagroep zich opnieuw naast jaren oude kerstplaten van Mariah Carey, Bing Crosby en Elvis Presley in de Amerikaanse charts. 

Eindejaarsmuziek

In ons land neemt de kersthysterie minder vroeg een hoge vlucht. Op dit ogenblik tref je bijvoorbeeld alleen het album Happy Xmas van Eric Clapton aan in de Ultratop, en dan nog op een verwaarloosbare plaats 162. Géén Jessie J of John Legend te bespeuren. Zijn Vlamingen dan minder vatbaar voor kerstvreugde? Sam Jaspers van Ultratop ziet verschillende tendensen. “In Amerika leeft kerst meer. Bij ons merk je dat lang niet iedereen zo gek is op typische kerstclassics. Zelfs populaire artiesten doen het meestal niet zo goed. Sia bracht vorig jaar een kerstplaat uit, maar die strandde op een 33ste plaats.”

Gwen Stefani haalde dat jaar zelfs niet eens de lijst. Maar een maand geleden bracht ze diezelfde kerstplaat opnieuw uit, in een luxe-editie. Pure bedrijfslogica, klinkt het bij een labelmanager. Na één teleurstellend jaar hoeft een artiest zijn kerstpiek niet halfstok te laten hangen. Kerstreleases kunnen jarenlang in roulatie blijven en dan opnieuw opduiken. Zonder veel extra investering.

In ons land volgt de echte verkoopspiek pas rond Kerstmis zelf, merkt Jaspers. Meestal wanneer zelfs het grootste stuk chagrijn zijn kille hart voelt smelten onder de maretak en mierzoete glühwein, of trage beslissers nog snel een cadeautje voor een vergeten familielid moeten bedenken. “Je hebt dit jaar ook iemand als Andrea Bocelli, die geen kerstplaat uitbrengt, maar die zijn nieuwe album niet toevallig rond deze periode in de winkel legt. Net als bij Enya of Michael Bublé associeer je dat soort albums met de eindejaarsdagen. De verkoop van dergelijke artiesten is op zijn best rond de kerstperiode, en ebt dan weer weg in januari.”

En dan heb je nog de artiesten met een trouwe fanschare, zoals Bob Dylan of Kylie Minogue. “De verkoop van hun kerst-cd piekte inderdaad al in de herfst. Maar dat lag eerder aan de loyauteit van hun publiek.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234