Dinsdag 28/01/2020

Film

Zitjes zijn duur in kortfilmland

Patient Zero. Beeld rv

Een kortfilm maken is weggelegd voor jong talent? Vergeet het. Op het Kortfilmfestival in Leuven staan dit jaar opvallend veel oude rotten, zoals Lars Damoiseaux en Peter Ghesquière. Het lijkt erop alsof het jonge talent geduld zal moeten oefenen om te schitteren en prijzen te pakken.

Lars Damoiseaux (45) en Peter Ghesquière (36) schitterden op de openingsdag van het Kortfilmfestival met hun Patient Zero en Downside Up. Wim Reygaert (42) en Maaike Neuville (33) waren de andere Vlaamse regisseurs die hun nieuwe film mochten tonen. En er zijn nog wel meer gevestigde waarden die in de competitie uitkomen in Leuven: mensen als Emilie Verhamme, Pieter Goethals en Mathieu Mortelmans. Die laatste beschikte over 100.000 euro om zijn Complices te maken. Ghesquière beschikte over 110.000 euro. En kon negen dagen draaien. Andere kortfilmmakers moeten het vrijwel zonder budget en met heel weinig opnamedagen doen.

Downside Up, een film over een 'normaal' jongetje dat als 'abnormaal' gezien wordt in een wereld die volledig bevolkt wordt door mensen met het syndroom van Down, werd op de openingsdag zeer enthousiast onthaald. En hoewel hij het niet met zoveel woorden zegt, hoopt Ghesquière op een prijs. "Ik hoop in ieder geval dat ik met deze film een visitekaartje aflever dat me nieuwe kansen kan bieden. Toen ik destijds met Schijn van de maan een selectie voor het Festival van Cannes versierde, hoopte ik ook het ijzer te kunnen smeden terwijl het heet was. Maar ik denk dat ik toen gewoon nog niet klaar was om een langspeler te draaien."

Ghesquière werkte intussen als eerste regieassistent van films als D'Ardennen, Black en Le Ciel Flamand en wil dat ook blijven doen. Maar hij wil ook zelf regisseren. In zijn eigen werk zet hij werelden neer waarin de realiteit er net iets anders uitziet. Regisseurs als Roy Andersson, Jaco Van Dormael en Jean-Pierre Jeunet worden aangehaald om zijn stijl te beschrijven.

Vrijwilligerswerk

Ghesquière: "Als je een realiteit wilt bedenken die aan eigen regels beantwoordt, duurt het schrijfproces langer, liggen de kosten van de productie veel hoger en is het eigenlijk makkelijker om in een kortfilm de geloofwaardigheid in stand te houden. Een gek idee laat zich niet makkelijk rekken tot anderhalf of twee uur. Vandaar dat je ook ziet dat een Roy Andersson tussen zijn lange films door ook nog korte draait."

Lars Damoiseaux is sinds hij is afgestudeerd altijd als regisseur blijven werken. Hij maakt al jaren commercials en opdrachtfilms. "En dat zorgt ervoor dat ik makkelijker iemand kan bellen om weer eens een weekendje gratis voor mij te komen klussen, als die persoon weet dat ik hem in de toekomst ook nog betaalde jobs zal aanbieden."

Beeld rv

Want Damoiseaux moet het vooral hebben van vrijwilligerswerk. Het budget van zijn waanzinnige en hilarische zombiefilm Patient Zero bedraagt slechts 3.000 euro. "Filmfondsen lopen doorgaans niet echt warm voor een horrorfilm. Bij het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) zeggen ze meestal: we hebben niets tegen horror; maar ze bedoelen: maar dan moet je die film wel als een psychologisch drama kunnen verkopen."

Lukt niet bij Patient Zero, waarin de kijker meekijkt vanuit het standpunt van een zombie die fel tekeergaat: "Eigenlijk was het project bedoeld als een soort teaser en promofilmpje voor mijn eerste langspeler."

Wel scenario, geen film

Het talent heeft Damoiseaux. Dat hij die langspeler nog niet gedraaid heeft, is volledig aan de financiering te wijten. En aan de vele wachtenden voor hem. Er zijn in Vlaanderen alleen al een 200-tal regisseurs die in staat mogen geacht worden om een langspeelfilm te maken. "Enkele jaren geleden had ik een scenario geschreven waarvoor ik een producer had gevonden. Alles was klaar om te gaan draaien. Maar de subsidie raakte niet rond en het project viel in het water. Jammer, want die film zou zeker succes gehad hebben en dan had ik geen kortfilms meer moeten draaien en zou ik de jonge kortfilmmakers nu geen kansen ontnemen."

Hij lacht niet, serveert zijn humor liever droog en laat het bulderen aan ons over. "Je kunt het ook positief bekijken. Kortfilm is een discipline waarin je je echt kunt uitleven. Je kunt doen wat je wilt."

Ghesquière is het daar niet helemaal mee eens: "Ik heb intussen drie kinderen. Ik kan niet blijven tijd en geld investeren in projecten die niets opleveren."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234