Dinsdag 15/10/2019

Iconische platen

Zijn gitaar was zijn vrouw

Beeld rv

De laatste hoofdrolspeler in onze reeks iconische platen is niet de minste. Als Jimi Hendrix zijn gitaar zag, vergat hij al de rest.

"Oh! Move over, Rover and let Jimi take over." De tekst van 'Fire' is vaak geïnterpreteerd als een uitnodiging voor een rondje rollebollen tussen de lakens. Maar eigenlijk wil een verkleumde Jimi Hendrix alleen dat een grote hond uit de weg gaat, zodat hij zelf dichter bij de stoof kan staan - of zo luidt toch de aanleiding voor de lyrics.

Nu was Hendrix natuurlijk niet vies van een geile knipoog - 'Foxey Lady' - of van vrouwelijk schoon, maar in zijn leven was maar plaats voor één ding: zijn gitaar. Niet alleen had hij haar van 's ochtends tot 's avonds omgegord, hij verklaarde ook dat ze voor hem betekende wat een vrouw voor anderen was.

Die onvoorwaardelijke trouw aan zijn instrument verklaart ook waarom Hendrix op het podium soms de liefde leek te bedrijven met zijn gitaar. Spelen - wat hem naar eigen zeggen telkens weer een stukje van zijn ziel kostte - was voor hem als liefhebben en leven: hij moest en zou er alles uithalen wat erin zat.

En dat is hem ook meer dan behoorlijk gelukt. Hoeveel artiesten debuteerden zo verschroeiend als Hendrix met Are You Experienced?, en brachten nadien in twee jaar tijd nog eens twee baanbrekende albums uit? En kent u één rockgitarist die níét is beïnvloed is door Jimi Hendrix?

Virtuoos

Volkomen terecht is Hendrix de geschiedenis ingegaan als virtuoos der virtuozen op de zes snaren - hij speelde bijvoorbeeld ritme- én sologitaar tegelijk. Maar hij was veel meer dan een notenneuker of een instrumentidioot: Hendrix wees feedback en distortion niet af, maar incorporeerde ze in zijn gitaarspel en goot zo de mallen voor de heavy metal.

Maar vooral: hij herinterpreteerde het grondplan van de rock - de blues, dus - en kleurde het alleen al op zijn debuut bij met soul en funk ('Fire'), psychedelica ('Purple Haze') en poëzie ('The Wind Cries Mary'). Hendrix was dus niet alleen een meestergitarist, maar ook een vernieuwende songschrijver én - het wordt te weinig erkend - een bevlogen zanger.

'Move over, let Jimi take over': de boodschap was niet gericht aan een vrouw of een hond. De hele rockmuziek moest luisteren. En wijken.

Dit is de laatste aflevering in onze reeks iconische vinylplaten. Haal ze nu in huis via www.demorgen.be/vinyl

De volledige collectie:

Patti Smith - Horses
Paul Simon - Graceland
Pharrell Williams - G I R L
Janis Joplin - Pearl
Pearl Jam - Ten
Leonard Cohen - Old Ideas
Meat Loaf - Bat Out of Hell
Billie Holiday - Lady in Satin
Bob Dylan - Blood on the Tracks
JIMI HENDRIX - ARE YOU EXPERIENCED?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234