Woensdag 29/01/2020

Billie Eilish

Zien we er straks allemaal uit als Billie Eilish?

Beeld Richard Shotwell/Invision/AP

Billie Eilish heeft niet enkel de muziekwereld in haar zak, ook modemagazines smullen van de popster en haar baggy kledingstijl. Vormen de glossy pagina’s een glazen bol voor hoe we er binnenkort zelf zullen bijlopen? 

Enkel wie een statement wil maken zegt niet te weten wie Billie Eilish is. De 18-jarige Amerikaanse popster is een wereldwijd succes met haar bekroonde album When We All Fall Asleep Where Do We Go. Ze scoort met haar duistere lyrics, vreemde clips, je m’en fous-attitude en bloedeerlijke interviews en maakt nu ook het nummer voor de nieuwste Bond-film

Apple Music telde maar liefst 25 miljoen dollar neer voor een exclusieve documentaire over een artieste over wie, ondanks de vele profiles in zowat iedere toonaangevende publicatie, het laatste woord duidelijk nog niet geschreven is. Zeker nu ook de modemagazines hun wagon aan de hype train hebben gehaakt.

Navelstaren

Lifestylebladen kronen de muzikante als stijlicoon. Ze heeft een eigen kledinglijn met het label Freak City, figureerde in campagnes voor Calvin Klein en MCM en heeft samenwerkingen met highstreetketens als Bershka en H&M. Wie foto’s van Eilish bekijkt zal dat misschien niet begrijpen: haar cargo broeken en wijde, héél wijde shirts met neon opdruk zijn niet meteen aanlokkelijk. Bovendien zijn sommige van haar outfits haast rechtstreekse kopieën van wat nineties r&b-sterren als Aaliyah en Lisa ‘Left Eye’ Lopes al droegen nog voor Eilish het levenslicht had gezien. Het spreekt dus boekdelen dat er zoveel heisa wordt gemaakt om de kledingstijl van een minderjarige popster (omdat) die haar navel eens niet toont. 

Beeld Chris Pizzello/Invision/AP

“Ze deseksualiseert zichzelf”, smullen feministische blogsters,  terwijl vaders opgelucht tweeten dat ze hun tienerdochter niet in korte topjes van optredens moet gaan afhalen. Het is een tikkeltje ironisch dat Eilish, die zich naar eigen zeggen net zo kleedt omdat ze niet wil dat haar lichaam of kleding afleidt van de muziek die ze wil brengen, nu zo vaak beoordeeld en gelauwerd wordt om haar kledingstijl. 

“Jullie missen het punt!” liet ze deze zomer optekenen door Elle Magazine. “Het is niet de bedoeling dat jullie nu allemaal jonge meisjes gaan slutshamen ‘omdat ze zich niet bedekken zoals Billie’. Ik moet een groot shirt dragen zodat jullie je niet ongemakkelijk voelen bij mijn grote borsten!” Eilish was op het moment van het interview 17, en haar decolleté was net viraal gegaan op Twitter, omdat ze het waagde in een strak shirtje haar tourbus te verlaten. 

Afweermechanisme

Aan Vogue liet ze dan weer weten dat ze haar kleding, net als Rihanna, gebruikt als een pantser tegen de buitenwereld. Een ogenschijnlijk geslaagde strategie, ware het niet dat foto’s van die kleding ondertussen in het stijloverzicht van modebladen verschijnen en de groene uitgroei van de tienerster de cover van die bladen siert. Heel wat mensen vrezen de toekomst weerspiegeld te zien in het glossy papier. Zien we er binnenkort écht allemaal uit als vermeend stijlicoon Billie? 

Beeld Grant Pollard/Invision/AP

Dries Vriesacker, stylist en medeoprichter van het lifestyleplatform Enfnts Terribles,  is ervan overtuigd dat het zo’n vaart niet zal lopen. “Naar mijn mening heeft streetwear en de hele nineties revival zijn moment gehad. Als je kijkt naar wat de  grote modehuizen over de catwalks sturen dan zie je dat we stilaan weer terugkeren naar een meer tailored look.” 

De Belgische stylist meent dat Eilish’ stijl ook te extreem is om de mainstream te bereiken. “Erg flatterend is het nu eenmaal niet, al verkoopt haar eigen kleding uiteraard wel goed bij haar fans. Tijdens haar doortocht op Pukkelpop zag je ook allemaal Billie-copycats op de wei. Maar ik denk niet dat designers zich erdoor zullen laten inspireren, laat staan dat het grote publiek zal volgen. Die hele ‘lelijk is het nieuwe hip’-hype is wel gepasseerd.”

Eilish zegt bovendien zelf niet per se vast te willen houden aan de look. “I’m gonna be a woman, I wanna show my body”, aldus de tiener naar aanleiding van haar (toen) nakende 18de verjaardag aan Elle Magazine. “Wat als ik op een dag een video wil maken waarin ik begeerlijk oog? Ik weet nu al dat het een heel gedoe zal zijn. Dat mensen zullen zeggen dat ze alle respect voor mij verloren hebben.”  

Billie Eilish voor H&M. Beeld H&M
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234