Zondag 16/06/2019

Cinema

Zes topfilms uit alle windstreken, gezien op het filmfestival van Rotterdam

Beeld ANP

Op het Rotterdamse filmfestival IFFR kon u afgelopen twee weken meer dan 200 films gaan bekijken. Uit dat immense aanbod selecteert De Morgen zes films die u absoluut moet zien.

1. 'A Girl Walks Home Alone at Night'

Een romantische én stijlvolle Iraanse vampierenfilm in chador: dat krijg je in 'A Girl Walks Home Alone at Night', het speelfilmdebuut van de Iraans-Amerikaanse Ana Lily Amirpour. Denk aan David Lynch, James Dean, Coppola's Rumble Fish en Sin City - invloeden die Amirpour moeiteloos in haar in zwart-wit vertelde verhaal verwerkt heeft. Deze in het Farsi gesproken en in een desolaat Californië opgenomen bloedzuigerfilm bevat ook een van de mooiste oorbellenscènes ooit. Pure cult!

Beeld rv

2. 'Storm Children - Book One'

Bekend om zijn speelfilms van vijf tot tien uur, beperkt de Filippijn Lav Diaz zich met de documentaire 'Storm Children - Book One' tot tweeënhalf uur. Hij toont de verwoestende, dodelijke gevolgen van de doortocht van Tyfoon Haiyan in november 2013. Diaz houdt daarbij vast aan de strakke stijl die zijn speelfilms kenmerkt: uitgekiende, lang aangehouden, voornamelijk statische shots in een bezwerend zwart-wit. Hij bevestigt zijn reputatie als een van de topregisseurs van de 21ste eeuw.

Beeld rv

3. 'The Lesson'

Je emoties en zenuwen geselen met een eenvoudig maar precies verteld verhaal over een hardwerkende Bulgaarse lerares die in haar klas met een diefstal geconfronteerd wordt: dat doen Kristina Grozeva en Petar Valchanov in het moraliteitsdrama 'The Lesson'. Die diefstal is voor de halsstarrige lerares het begin van een ongelooflijke nachtmerrie vol stress, tegenspoed, vernedering en wanhoop, emoties die de makers met veel zin voor suspense en de harde economische realiteit weten over te brengen. Alsof de gebroeders Dardenne familie in Bulgarije hebben. Straf.

Beeld rv

4. 'Vanishing Point'

Vertrekkend van een auto-ongeluk dat zijn ouders overkwam toen Jakrawal Nilthamrong vijf was, weeft de Thaise regisseur met grote beheersing een noodlotsdrama rond twee personages: een fabriekseigenaar en een journalist die beiden met hun demonen worstelen. Hypnotiserende camerabewegingen en een bedwelmende klankband, met zowel Aziatische popliedjes als bevreemdende ruis, maken dat 'Vanishing Point' lang blijft nazinderen.

Beeld rv

5. 'Bridgend'

Tussen 2007 en 2013 hebben 79 mensen, vooral tieners, op een nogal raadselachtige manier zelfmoord gepleegd in het Welshe plaatsje Bridgend. Werd die zelfmoordepidemie veroorzaakt door een cultus op het internet? Heeft een duister meer in het bos, de pleisterplek voor de lokale jongeren, er iets mee te maken? Het zijn vragen waar de Deense regisseur Jeppe Rønde een antwoord op probeert te krijgen in 'Bridgend', een koortsig drama dat in je poriën kruipt en dat ook opvalt omwille van zijn rauwe magische beelden. Kortom, benauwend.

Beeld rv

6. 'Black Stone'

Met zijn vierde film 'Black Stone' bevestigt Roh Gyeong-Tae dat hij een van de boeiendste Zuid-Koreaanse regisseurs van het moment is. Het moeilijke leven van halfbloed Koreanen in hun vaderland, de ecologische tijdbom en de houding tegenover hiv-patiënten zijn de thematische ingrediënten van dit door Robert Bresson en Apichatpong Weerasethakul geïnspireerde drama. Roh houdt zich ver van elk goedkoop realisme en kiest voluit voor een mysterieuze sfeerschepping.

Beeld rv

Wie heeft gewonnen?

De Tiger Awards competitie van het IFFR is bestemd voor eerste en tweede films. Van de drie gelijkwaardige Tiger Awards gingen er twee naar Latijns-Amerika. 'La obra del siglo', een mix van surrealisme en onversneden realisme, is de eerste Tijger ooit voor Cuba. Het tragikomische 'Videophilia (and Other Viral Syndromes)' uit Peru, ook een primeur, zoomt in op de achterkamers en valkuilen van het internet. Het Thaise 'Vanishing Point' handelt over de verwoestende kracht van het noodlot. De publieksprijs ging naar het Nieuw-Zeelandse 'The Dark Horse'. Hoewel het IFFR minder titels toonde, steeg het bezoekersaantal met vijf percent tot 302.000. Het blijft een van de drukst bezochte festivals ter wereld.

En de Belgen? Nathalie Teirlinck won op CineMart, een financieringsforum voor nieuwe speelfilms, de Eurimagesprijs ter waarde van 20.000 euro voor haar nieuwe project 'Tonic Immobility'. De Antwerpse filmmaakster Isabelle Tolleaere kreeg de prijs van de filmcritici (Fipresci), voor 'Battles', een indringend essay over de sporen die oorlogen hebben nagelaten op mens en landschap. In de marge van het festival raakte meer bekend over de nieuwe film van Tom Barman, gastheer van een talkshow op IFFR. 'The Alcoholics' wordt een verhaal over een drugs smokkelende portier van een nachtclub in Miami die in een retrofuturistisch rehabilitatiecentrum voor alcoholici aan de Baskische kust belandt

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden