Donderdag 09/07/2020

RecensieZeroZeroZero

Zelden is een serie zo cynisch en keihard als ‘ZeroZeroZero’ ★★★★★

Beeld filmstill

De makers van Gomorra willen met hun nieuwe serie ZeroZeroZero het hele systeem van cocaïnehandel blootleggen. De reeks, ook op basis van een boek van onderzoeksjournalist Roberto Saviano, slaagt daar prima in.

Dat er volop nieuwe en inzichtelijke methoden bestaan om de overmatig verfilmde wereld van cocaïnehandel, kartelgeweld en maffiafamilies in beeld te brengen, bewijzen de makers van de populaire maffiaserie Gomorra met de meesterlijke achtdelige reeks ZeroZeroZero. Ook hier vormt een boek van onderzoeksjournalist Roberto Saviano het fundament van de vertelling, terwijl Stefano Sollima met zijn stijlvolle regie van de eerste twee afleveringen de toon zet voor het verdere verloop. Maar hun ambitie reikt deze keer verder. ZeroZeroZero wil meer zijn dan de zoveelste serie vol vermakelijk crimineel gekonkel.

Het systeem fileren dat de internationale smokkel faciliteert, met een spoor van maatschappij-ontwrichtend geweld in het kielzog, dáár is het Saviano en Sollima om te doen. Een nieuwe serie vergelijken met The Wire is per definitie onmogelijk, alleen al omdat de omvang en het detail van de wijze waarop David Simon het functioneren van een middelgrote Amerikaanse stad afpelde van een andere orde zijn, maar qua insteek zijn er beslist overeenkomsten.

In The Wire was Baltimore het hoofdpersonage, het allesomvattende raderwerk waarin iedereen zijn rol speelde, in ZeroZeroZero geldt dat voor een scheepscontainer met vijfduizend kilo cocaïne. Als iets na acht afleveringen haarfijn duidelijk wordt, is dat de personages in dit spel slechts pionnen zijn. Mensen van vlees en bloed weliswaar, maar tegelijkertijd volstrekt inwisselbaar. Het is van een onverbloemde cynische hardheid die je zelden ziet in series.

Opvallend is hoe soepel verhalen in elkaar worden gevlochten. Soms met haast arrogante zelfverzekerdheid, wanneer met een handige flashbacktruc een aflevering tot een perfecte apotheose wordt gebracht, maar in het grote plaatje werkt het uitstekend. De band Mogwai, die zo mooi naar lang uitgesponnen climaxen toewerkt, biedt de ideale muzikale begeleiding.

Hoogtepunt is de krankzinnige openingsscène van de slotaflevering, waarin kartelcommando’s het huis bestormen van een wanbetaler die op dat moment een kinderfeestje organiseert, met clowns nota bene. Op het slagveld dat overblijft – dode clowns, dode kinderen – worden vervolgens gewoon weer zaken gedaan.

Zerozerozero, vanaf 22 mei te koop op lumiereseries.com. Vanaf 23 juni op dvd.