Vrijdag 03/04/2020

#MeToo

“Ze gaan zeggen dat ik zoals R. Kelly ben, lol”: singer-songwriter Ryan Adams beschuldigd van seksuele intimidatie

Ryan Adams in 2015.Beeld Dan Hallman/Invision/AP

De Amerikaanse singer-songwriter Ryan Adams wordt ervan beschuldigd verschillende vrouwen te hebben misleid met de belofte van een muziekcarrière. Onder meer Adams’ voormalige echtgenote Mandy Moore en een 14-jarig meisje zeggen in The New York Times dat Adams hen seksueel intimideerde. Adams ontkent alles.

Ryan Adams is een van de meest begenadigde singer-songwriters van zijn generatie. Wie de muziek een beetje volgt, kan niet om zijn creatief talent en zijn vakmanschap heen. Adams (44) is deels folk-punk, deels romantische troubadour. Hij heeft zestien albums en zeven Grammy-nominaties achter zijn naam staan. Hij heeft ook een bijzondere aandacht ontwikkeld voor de carrière van vooral jonge vrouwelijke artiesten, die hij graag begeleidt op het podium, doorheen sociale media, in de studio. Zijn keurstempel kan een carrière van de grond krijgen.

Sommigen beweren nu dat achter Adams’ rocksterrenmecenaat een duisterder realiteit schuilgaat. Zeven vrouwen en meer dan een dozijn medewerkers beschrijven in interviews een patroon van manipulatief gedrag waarbij Adams jongleerde met carrièremogelijkheden om seksuele gunsten van vrouwelijke artiesten te verkrijgen. Die verhalen werden bevestigd door familieleden en vrienden die er getuige van waren, en door correspondentie van Adams die The New York Times kon inkijken.

Adams was er vroeg bij om rechtstreeks met luisteraars te communiceren, eerst via Myspace, daarna via Twitter en Instagram. Hij gebruikte sociale media ook om artiesten te leren kennen en te ontmoeten. Zo kwam hij Ava via Twitter op het spoor. Ze was wat blij dat ze elkaar wederzijds volgden. “Ik was echt eenzaam,” zegt Ava in een interview, “en hij was echt heel vriendelijk en cool.”

Toen Adams in 2013 online begon te communiceren met Ava, een fan, was zij 14 jaar. Ze speelde bas en probeerde aan haar carrière te timmeren. Hun gesprekken over muziek werden al snel seksueel getint. Uiteindelijk voerden ze volgens Ava videogesprekken via Skype, waarbij Adams zich ontblootte voor telefoonseks. The New York Times heeft de uitgebreide correspondentie tussen de twee gelezen, onder meer 3.217 tekstberichten die ze uitwisselden in de loop van negen maanden toen Ava 15 en 16 was. 

Hun gesprekken verliepen met tussenpozen. Een constant thema was het gepieker van Adams over de leeftijd van Ava – hij vroeg haar niets over hun contact te zeggen. Soms zei ze dat ze ouder was dan ze in werkelijkheid was. Ook al leek hij niet overtuigd, toch ging de seksueel getinte conversatie door. “Ik krijg serieuze problemen als iemand weet dat we op deze manier praten”, schreef Adams haar in november 2014.

Ook seksuele fantasieën waren vaste prik. “Ik zie geen foto’s meer van je”, schreef Adams in diezelfde maand. Hij was net 40 geworden, Ava net 16. “Ik werd helemaal gek van je.” Hij had koosnaampjes voor haar lichaamsdelen. Een paar dagen later maakte Adams zich zorgen: “Als de mensen dit weten, dan gaan ze zeggen dat ik zoals R. Kelly ben lol.”

Toen hun relatie uitdoofde, wierp Adams de mogelijkheid weer op om samen op te nemen, maar voor Ava nam het idee dat ze tot object zou worden gemaakt of met mensen zou moeten slapen om vooruit te komen “de goesting om muzikant te worden helemaal weg”. Ze heeft daarna nooit meer opgetreden.

Beeld AFP

Ontkenning

Andrew B. Brettler, Adams’ advocaat, zegt dat de zanger zich die gesprekken niet herinnert. “Meneer Adams ontkent categorisch dat hij ooit ongepaste seksuele communicatie heeft gehad met iemand van wie hij wist dat ze minderjarig was”, zegt hij. Volgens zijn advocaat herinnert Adams zich niet “ooit online gesprekken te hebben gevoerd die over iets anders dan muziek gingen”. De advocaat voegt eraan toe: “Als die vrouw minderjarig was, dan was meneer Adams zich daar niet van bewust.” Hij verwijst naar haar optredens in clubs en toont foto’s van Ava uit die tijd. Hij zegt dat ze er “ongeveer 20” uitzag.

Via Brettler meldt Adams dat hij niet de macht heeft om carrières te maken of te kraken. Hij ontkent met nadruk de “extreem ernstige en buitensporige berichtgeving” van The Times. Adams heeft totaal andere herinneringen aan de interactie met de vrouwen, zegt zijn advocaat. Sommige aantijgingen zijn volgens hem oprispingen van “gefrustreerde personen” die Adams de schuld geven voor hun persoonlijke en professionele ontgoochelingen en die hem nu willen raken. Nadat dit artikel op de website van The New York Times was verschenen, postte Adams een reeks tweets waarin hij zich verontschuldigde tegenover “iedereen die ik ooit heb gekwetst, hoe onbedoeld ook”. Maar hij bleef de correctheid van de berichtgeving aanvechten.

Manipulatie

Ook andere vrouwen in de muziek vertellen dat ze werden onderworpen aan de avances en de manipulatie van Adams, waarbij hij professionele kansen koppelde aan seksuele gunsten. Muzikant Phoebe Bridgers was 20 toen Adams haar op een avond in de herfst van 2014 uitnodigde in de studio van Pax-Am, het label van Adams. “Hij had iets mythisch”, zegt ze. “Hij leek de macht te hebben om mensen te katapulteren.”

Betoverd door de energie en het enthousiasme van Adams speelde Bridgers haar beste songs. Adams stelde voor ze uit te brengen op zijn label, om haar carrière zo op de rails te zetten. Hij begon Bridgers daarop flirterige sms’en te sturen en ze verzeilden in een stormachtige romance. Maar naarmate de weken verstreken, werd Adams alsmaar obsessiever en begon hij haar emotioneel te terroriseren, zegt Bridgers. Hij bestookte haar met sms’en, eiste dat ze zei waar ze was, riep haar weg van haar gezelschap om telefoonseks te hebben en dreigde met zelfmoord als ze niet meteen antwoordde.

Toen ze de relatie beëindigde, zegt Bridgers, begon Adams vaag te doen over de plannen om de muziek die ze samen hadden opgenomen uit te brengen, en trok hij zijn aanbod in om samen op te treden. Toen drie songs van Bridgers uiteindelijk uitkwamen bij Pax-Am in april 2015, waarmee ze de aandacht van de sector trok, onderstreepten de media zijn belang voor haar ontluikende carrière.

Adams bestrijdt via zijn advocaat de manier waarop zij hun relatie beschreef. Hij noemt het “een kortstondige affaire met wederzijdse toestemming”, al herinnert hij zich geen flirterige tekstberichten. Hij heeft nooit tegen Bridgers gezegd dat hij haar songs niet zou uitbrengen, beweert hij.

Dreigementen

Twee andere vrouwelijke singer-songwriters, die anoniem willen blijven uit angst voor vergelding, beschreven een gelijksoortig gedragspatroon bij Adams: razend enthousiast zijn over hun werk, de belofte van voorprogramma’s, agressieve romantische avances, gevolgd door sms-terreur en dreigementen met professionele wraak als de relatie niet liep zoals hij wilde.

Zelfs bij een artiest als Mandy Moore wendde Adams zijn invloed op een schadelijke manier aan. Ze leerden elkaar in 2007 kennen, zij was 23, hij tien jaar ouder. Moore wilde haar tienerpopjaren achter zich laten, en zijn reputatie als een gevoelige, authentieke stem bood haar de artistieke geloofwaardigheid waarnaar ze op zoek was. In 2010 bood Adams haar aan samen te werken voor haar komende album. Hij zou haar volledige muziekcarrière in handen nemen.

Ze schreven samen songs, die Adams beloofde uit te brengen – wat hij nooit deed. Hij boekte studiotijd voor hen beiden, maar verving haar vervolgens door andere vrouwelijke artiesten, zegt ze. En hij haalde naar haar uit op een manier die volgens Moore neerkwam op psychologische terreur. Ze zegt ook dat Adams schermde met zijn artistieke superioriteit. “Hij zei constant: ‘Jij bent geen echte muzikant, want jij bespeelt geen instrument.’”

Mandy Moore is een van de zeven vrouwen die tegenover ‘The New York Times’ een boekje heeft opengedaan over singer-songwriter Ryan Adams. Volgens Moore zou Adams, met wie ze van 2009 tot 2016 getrouwd was, haar mentaal hebben misbruikt. Ook wilde hij controle over haar uitoefenen, wat hij deed via de muziek.Beeld EPA

Adams noemt haar beschrijving van hun tijd samen via zijn advocaat “totaal niet in overeenstemming met zijn kijk op hun relatie”. Hij zegt dat hij altijd achter “haar welverdiend professioneel succes” heeft gestaan. De advocaat zegt ook dat Adams blij was dat hij haar had kunnen helpen met haar carrière en haar nooit heeft verhinderd met anderen samen te werken.

Megan Butterworth, de ex-verloofde van Adams, beschrijft hem ook als een controlerende en emotioneel tirannieke partner, die haar later per sms terroriseerde. Volgens haar isoleerde hij haar sociaal en professioneel tijdens hun relatie en dicteerde hij met wie ze mocht omgaan en werken. Hij had ook woedeaanvallen, gooide met dingen en intimideerde haar fysiek, zegt ze, hoewel hij haar nooit heeft geslagen.

De vrouwen zijn er pas onlangs achter gekomen dat ze soortgelijke ervaringen hadden. In de voorbije maanden zijn Moore en tal van andere vrouwen die zeggen dat ze zijn getekend door hun relatie met Adams met elkaar in contact getreden om elkaar te steunen. “Wat je met hem beleeft – de manier waarop hij met je omgaat, het destructieve, manische gedrag – voelt zo exclusief aan”, zegt Moore. “Je hebt het gevoel dat het onmogelijk is dat andere mensen ook zo zijn behandeld.”

© The New York Times

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234