Maandag 23/09/2019

Interview

Zanger over de poëzie achter Elbows nieuwe plaat: "Het geheim van een goed huwelijk? Doodsbang zijn van je vrouw"

Beeld Umusic

Een nieuwe Elbow, een nieuwe vrachtlading hartenpijn? Yep. Spitse observaties van de menselijke natuur? Jazeker. Cryptische romantische bespiegelingen? You betcha. Aan Guy Garvey om het één en ander te ontsluieren.

“Had a circular saw blade / where I should have had a heart / I was trusted / I adored her / And I tore it all apart”. 

Geef toe, weinig hedendaagse liedjesschrijvers klauwen zo elegant naar de eigen ziel als Guy Garvey van Elbow. Ook op Little Fictions, de zevende plaat van de Britse band, is het weer van dattum. Garvey treurt er om zijn verdoemde relatie met de schrijfster Emma Jane Unsworth en wentelt zich in het huwelijksgeluk dat zijn vrouw, de actrice Rachel Stirling, hem vorig jaar schonk. Tussendoor maakt hij zich dik over de brexit. Maar Little Fictions is zeker geen politieke plaat, zo bezweert de zanger ons als we met hem een koffie drinken in een Brusselse hotelbar. “Als we in deze tijden de mensen eventjes kunnen verstrooien of hun eenzaamheid kunnen verjagen, is onze missie al geslaagd."

Kan best zijn, maar dat neemt niet weg dat Garveys weemoedige tongue-in-cheek-poëzie in veel gevallen diep kerft. We plukten een handvol opmerkelijke tekstregels uit de nieuwe liedjes en vroegen de kwieke melancholicus om uitleg.

“I found peace / in your arms / Gentle storm / rage my way” (‘Gentle Storm’)

"'Gentle Storm' is de bijnaam die ik mijn vrouw geef. Ze is de zachtste, vriendelijkste vrouw die je je kunt voorstellen. Bovendien is ze heel gevoelig en lief. Maar ze bezit ook een bijtende spitsheid en kan door muren kijken als het op mijn gedrag aankomt. (grijnst) Toen men Dustin Hoffman ooit vroeg wat het geheim van zijn langlopende huwelijk was, antwoordde hij: 'You’ve got to be shit scared of your wife.' (lacht) Dus ik ben met zo eentje getrouwd. Ze is warm, prachtig en heel grappig. Maar als je je boekje te buiten gaat, landt ze op je kop als een verschroeiend heet aambeeld.”

“And in the moment hanging on to you / We’re a bundle of clothes and shoes” (‘Head for Supplies’)

"Als je in een prille romantische relatie zit, verlaat je je appartement alleen om boodschappen te gaan doen. Eten, bier en sigaretten. Vandaar de songtitel. Je zit in je eigen kleine bubbel. Maar de mensen die je op straat zien lopen, lijken allemaal door te hebben wat er aan de hand is. De muziek moest een landschap scheppen als dat van een stad in de winter. Zo’n décor versterkt mijn beeld van iemand die een bundeltje warme kleren wil zijn voor de vrouw waar hij van houdt.”

Elbow - Little Fictions Beeld Umusic

“What does it prove if you die for a tune / it’s really all disco / Everything” (‘All Disco’)

"Die uitspraak komt van Frank Black. Ik herinner me dat we in Lynchburg, Tennessee waren. Zowel Frank als wij waren er voor een lucratieve opdracht van een grote whiskydistilleerderij. (grinnikt) Ik moest er Frank bovendien interviewen voor de radioshow die ik op BBC 6 Music presenteer - intussen al elf jaar lang. Ik vroeg hem: 'Rock, punk, country, … Je hebt alles al gedaan. Welk genre wil je nog aanpakken?” Waarop hij zei: 'Ach, it’s all disco.' Ik vond het een fantastisch antwoord, zeker omdat het van een man komt die bekend staat voor zijn rusteloze, norse karakter. Zoiets mag je alleen zeggen als je een zekere autoriteit hebt opgebouwd in de muziekwereld.”

“Young man with your bruised old soul / One snap to bring you back / Hands black with smudging the night into day / There’s lemon and thyme in the alley you could slip away” (‘All Disco’)

"Het gaat over een liedjesschrijver die ik nooit heb ontmoet. Ik wil zijn naam niet noemen, want hij is gestorven. Men heeft de details van zijn dood nooit officieel bekend gemaakt. Bovendien wil zijn familie niet dat er over zijn overlijden wordt gesproken of gespeculeerd. Hij groef erg diep in zijn songs en dat raakte een snaar. Toen ik een jonge kerel was en erg met mezelf worstelde, heb ik er even over gedacht om mijn leven te beëindigen. Als een soort carrièrezet. Onze maatschappij koestert immers een morbide fascinatie voor mensen die jong sterven. Als een dwaze, jonge muzikant leef je in de waan dat je met zelfdoding een statement maakt: ik zal aan iedereen bewijzen wat mijn kunst écht voor mij betekent, door mezelf van kant te maken. Onzin, natuurlijk. Uiteindelijk zeg ik: geef alles voor je muziek maar houd ook iets over voor jezelf.”

“Getting harder to see what they’re doing ‘til it’s done / And they’re never gonna make an arrest on Fleet Street” (‘K2’)

"Ik schreef die song aan de vooravond van de brexit, die ik van ver zag aankomen. Misschien gemakkelijk om nu te verkondigen, ja, maar ik had het écht voorspeld. Vandaar wellicht de regel 'we’re from a place with an island status'. Ja, brexit moest deel uitmaken van de song. In een notendop: het is de grootste culturele catastrofe die mijn generatie tot nog toe heeft meegemaakt. Eentje die zal eindigen als een humanitaire ramp. Het is de kwalijke uitwaseming van een politiek die niks meer is dan een vulgaire populariteitspoll. Brexit was een verkiezingsbelofte van David Cameron. Daarom zing ik 'they gambled the farm on a headline'. Die man zou het land moeten worden uitgejaagd. Je zult zien: we zullen alles weer moeten heropbouwen. (blaast) Fuck me, zeg!”

‘Little Fictions’ is uit bij Universal (***)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234