Woensdag 23/10/2019

Festival van Venetië

Zakt Depp nog dieper of herpakt hij zich in Venetië?

Johnny Depp eerder dit jaar tijdens de Britse première van 'Mortdecai', een film die gigantisch flopte. Beeld ANP

Hollywood is straks massaal in Toronto aanwezig, maar dat wil niet zeggen dat het Festival van Venetië aan belang afneemt. Het 72ste Festival aan het Venetiaanse Lido opende gisteren met 'Everest', een 3D-survivalthriller met Jake Gyllenhaal, Emily Watson en Keira Knightley. En intussen moet ook Johnny Depp al in de Dogenstad geland zijn.

Een vijftal jaar geleden draaide Depp er 'The Tourist', een film waar hij wellicht liever niet aan herinnerd wordt. En de jongste jaren doet hij vooral films waar wij liever niet aan herinnerd worden. Als 'Black Mass' niet aanslaat, zal hij voortaan wellicht nog alleen als toerist in Venetië welkom zijn.

Toekomst op het spel

Dat Hollywood almaar meer belang hecht aan Venetië heeft vast iets te maken met het succes van de openingsfilms van de voorbije jaren. Twee jaar op rij ging de openingsfilm van Venetië - eerst 'Gravity' en dan 'Birdman' - met de meeste Oscars aan de haal. 'Everest' is na de screening echter niet bepaald geklommen op de lijst van potentiële Oscarfavorieten.

Ook voor Johnny Depp staan er geen prijzen op het spel, maar mogelijk wel zijn toekomst. Wellicht gieren de zenuwen nu al door zijn lijf. Want vanavond gaat in de Sala Grande van het Palazzo del Cinema de film 'Black Mass' in wereldpremière, een misdaaddrama waarin Depp de beruchte gangster James 'Whitey' Bulger speelt, een Ierse gangster die in het Boston van de jaren 70 als FBI-informant aan de slag ging.

Bulger en de FBI smeedden een alliantie om hun gemeenschappelijke vijand uit te schakelen: de Italiaanse maffia. Maar intussen profiteerde Whitey van zijn privileges om uit te groeien tot de machtigste en meest beruchte misdadiger uit de geschiedenis van Boston.

Goede kritieken belangrijker dan prijzen

Voor Depp staat er nog net iets meer op het spel dan voor tegenspelers Benedict Cumberbatch, Joel Edgerton en Dakota Johnson. Na drie gigantische flops ('The Lone Ranger', 'Transcendence' en 'Mortdecai') heeft hij niet alleen zijn vraagprijs van 20 miljoen euro drastisch moeten laten zakken, meer en meer rijst de vraag of zijn magie niet aan het tanen is.

Heeft hij zijn talent nog, zijn haar is hij kwijt in 'Black Mass'. Zoals blijkt uit de trailer loopt hij er als James Bulger vrijwel onherkenbaar bij, kalend, met rottende tanden en met een akelig lachje op zijn boeventronie.

Eerdere uitstappen in het misdaadgenre, 'Donnie Brasco' en 'Public Enemies', deden de faam en credibiliteit van Depp in het verleden zeker geen kwaad. Op een Gouden Leeuw moet hij niet rekenen, want ook 'Black Mass' wordt buiten competitie vertoond. Maar publieke erkenning en goede kritieken zijn momenteel voor Depp een stuk belangrijker dan prijzen.

Johnny Depp: zonder haar in 'Black Mass'. Beeld PHOTO_NEWS

'Marguérite'

Wel een serieuze prijzenkandidaat is 'Marguérite', de nieuwe film van Xavier Giannoli, waarin Catherine Frot een rijke dame speelt die in het Parijs van de jaren 20 een operacarrière ambieert terwijl iedereen weet dat ze zo vals zingt als een kat. Een verhaal gebaseerd op de figuur van Florence Foster Jenkins, een Amerikaanse soprane die geld genoeg had om de mensen in haar leugen te laten geloven. De beelden van 'Marguérite' zijn van Vlaamse makelij, want Glynn Speeckaert ('Ex Drummer') was de director of photography van deze film.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234